Sök

E-handelsbolaget Swiss Clinic i samarbete med Åhléns

Swiss Clinice-handel

Sebastian Gordon, vd på Swiss Clinic och Åhlens vd Gustaf Öhrn. Foto Pressbild/TT

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Det svenska e-handelsbolaget Swiss Clinic, som säljer skönhetsbehandlingar för hemmabruk på nätet, satsar offline och startar i dag ett samarbete med Åhléns.

Swiss Clinic startade 2012 och omsatte enligt vd:n 38 miljoner 2017. Affärsidén handlar om att sälja behandlingar, som vanligtvis utförs på kliniker, för hemmabruk. Det kan handla om alltifrån borttagning av akne till antirynkbehandlingar och borttagning av celluliter.

Produkterna, som tillverkas i Schweiz, har tagits fram utifrån statistik från Google.

“Vi har tittat på vad folk söker på och som det finns en lucka för på marknaden. För några år sedan frågade du kanske en vän vad du skulle göra om du hade problem med akne, nu googlar du. Det gör att vi kan se vad som efterfrågas”, säger bolagets vd Sebastian Gordon till Breakit.

Bolaget finns idag på nio marknader och produkterna säljs bland annat via Amazon i Storbritannien. Från och med nu kommer bolagets produkter också att finnas på Åhléns city i Stockholm som nyligen har byggt om och nu satsar extra på skönhetskonceptet.

“Nu kände vi att det var dags att ta nästa steg och möta våra kunder i butik. Åhléns känns som helt rätt kanal för oss”, säger vd:n Sebastian Gordon.

Swiss Clinic tog under förra året in 20 miljoner i nytt kapital från riskkapitalbolaget Eequity och har sedan dess arbetat hårt med att lansera på nya marknader. Bland annat satsar bolaget på Brasilien som har en stor marknad för skönhetsprodukter. Prognosen för 2018 är att fortsätta växa och att öka omsättningen till 54 miljoner kronor, enligt Sebastian Gordon.

Läs mer