Sök

Klarna lanserar Tink-dödare – “Försöker förstå kundernas behov”

KlarnaTinkPrivatekonomi

David Fock, produktchef på Klarna. Foto: Adam Wrafter/Svd/TT samt press.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Fintechraketen vill komma närmare konsumenterna.

Redan för ett år sedan kunde Breakit avslöja att Klarna börjat arbeta med att ta fram en app för privatekonomi. Den nya appen uppgavs då vara i stil med den svenska branschkollegan Tink – en app där användaren kan hålla koll på vad man lägger pengar på. Flera svenska storbanker har gemensamt investerat över 100 miljoner kronor i Tink.

Nu bekräftas Breakits uppgifter av ett pressmeddelande från Klarna.

“Vi är mycket glada över den här lanseringen, men ser också mycket fram emot kommande funktioner och tjänster. Det här är bara början. Vårt mål är att gå betydligt längre än vad som förväntas av en betalningsleverantör och därigenom driva lojalitet från såväl kunder som handlare", säger David Fock, produktchef på Klarna, i ett pressmeddelande.

Den nya lösningen ska bland annat erbjuda ett slags översiktsläge över användarens köp i stil med Tink – i den nya versionen får användarna även möjlighet att välja betalsätt på ett annat sätt än tidigare och få påminnelser om betalningar genom pushnotiser, innan de förfallit.

"På Klarna lyssnar vi inte bara på vad våra kunder säger, utan vi försöker verkligen förstå deras behov. Det är så vi kan känna oss säkra på vad de efterfrågar - flexibilitet, säkerhet, minskad ekonomisk oro och en okomplicerad betalningsupplevelse”, säger David Fock.

Läs mer