Spotifys finanschef Barry McCarthy förvånad över börsreaktionerna

Spotify
Spotifys finanschef Barry McCarthy förvånad över börsreaktionerna

Barry McCarthy, finanschef på Spotify. Foto: press

Caroline Englund

Reporter

Netflixveteranen Barry McCarthy, som numera är finanschef på Spotify, sågar börsens traders. “Vet inte vad de drack innan de kom till jobbet.”

I onsdags presenterade den svenska musiktjänsten Spotify sin första kvartalsrapport som börsbolag. Mottagandet blev ingen succé och aktien föll i efterhandeln. Inför rapporten handlades aktien för runt 170 dollar vilket tydde på höga förväntningar, men enligt Bloomberg gick priset ned till 155.2 dollar efter att rapporten offentliggjorts.

Under torsdag morgon fortsatte aktien att falla och var i inledningen nere på minus 9 procent. 

”Vi levde upp till våra löften på alla områden. Jag vet inte riktigt vad handlarna drack innan de kom till jobbet på morgonen”, konstaterar Barry McCarthy i en intervju med Dagens industri.

Några förklaringar till det kyliga mottagandet kan vara att bolaget fortfarande är ganska nytt och okänt på börsen, dessutom tävlar Spotify mot jättar som Amazon och Google, säger en analytiker som CNBC har pratat med.

Barry McCarthy är däremot nöjd med rapporten.

”Kvartalet föll ut precis som vi hade sagt att det skulle göra. Det borde inte ha varit några överraskningar för Wall Street. Det är en viktig muskel att utveckla som publikt bolag. Många nya bolag har svårt med det, säger han till Dagens industri.

Enligt honom är Spotifys största utmaningar när det gäller bolagets framtida tillväxt att bli relevanta i alla kulturer. 

”Jag vill kalla det kulturell relevans. Om vi till exempel vill starta i Japan eller Indien är det en helt annan marknad än i USA med en helt annan musiksmak. Innehållet som vi har licens på för resten av världen fungerar inte här. Om vi inte inte hittar rätt sträng för att nå vår målgrupp med ett innehåll som engagerar dem kommer vi inte att bli framgångsrika" säger han till Di. 

Läs fler artiklar
LÄS MER