Sök

Clas Ohlsons plan för att behålla sina butiker – och växa digitalt

Clas Ohlson

Lotta Lyrå, vd Clas Ohlson. Foto: Press

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Hemfixarkedjan Clas Ohlson ingår ett samarbete med budfirman Budbee. Bolaget vill utöka sin e-handel men räds samtidigt inte den så kallade "butiksdöden".

En av Clas Ohlsons viktigaste utmaningar är att utveckla onlineaffären, som i dagsläget står för 3,5 procent av bolagets omsättning. 

På sikt är målet att erbjuda hemleverans till kund samma dag som beställningen görs. Ett strategiskt samarbete har inletts med budfirman Budbee vilket kan ses som en konkurrent till samarbetet med Mathem, men också ett komplement, enligt Lotta Lyrå, vd på Clas Ohlson.

Hemfixarkedjan räds samtidigt inte den så kallade "butiksdöden". Bolaget kommer inte att stänga en massa butiker utan tänker istället att omförhandla butikskontrakt för att parera det förändrade köpbeteendet där kunder handlar mer på nätet. 

”Alla butiker vi har bidrar till resultatet. Skulle vi stänga ned butiker för att folk pratar om butiksdöden kommer det innebära att pengar försvinner. Jag tror inte att det är rätt väg att gå”, sa Lotta Lyrå, under torsdagens kapitalmarknadsdag. 

Vidare påtalade hon vikten av att ha flexibla hyreskontrakt för butikerna.

”Alla nya kontrakt vi går in i säkrar vi flexibilitet i. Vi förhandlar om kortare hyresperioder och kortare uppsägningstider, det är essensen av den strategi vi byggt upp”, sa hon.

Clas Ohlson är öppna för att göra fler förvärv, bland annat kan verksamheter inom onlinehandeln vara av intresse. 

”För oss är det viktigt att erbjuda kunder lösningar till hemmet. Om det finns onlinespelare eller varumärken som kan hjälpa oss med det så är det så klart intressant”, sa Lotta Lyrå.

Läs mer