Sök

Cykelkraft dubblar omsättningen och maxar vinsten

cykelkrafte-handel

Christoffer Tyrefors var inte intresserad av cyklar när han startade e-handelssajten Cykelkraft 2012. Foto: Pressbild

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

"Hemligheten är att använda kunddata och satsa på entusiaster."

Christoffer Tyrefors var inte intresserad av cyklar när han och hans partners köpte en cykelbutik för att kunna starta en e-handelssajt 2012.

Nu är Cykelkraft en av Sveriges 100 största e-handlare och omsatte under förra året 143 miljoner kronor, vilket är en fördubbling jämfört med året innan.

“Att vi satsade på just cyklar berodde på att vi såg en affärsmöjlighet för e-handel där men det kunde lika gärna ha blivit skidor”, säger Christoffer Tyrefors som har en bakgrund som e-handelsräv inom sportbranschen.

Enligt branschorganisationen Svensk cykling ökar inte antalet sålda cyklar i Sverige. Däremot lägger de som köper cyklar mer pengar på det.

Och just det här har Cykelkraft tagit fasta på. Det senaste året har bolaget breddat sortimentet med en rad nya produkter och satsat hårt på dyrare cyklar som riktar sig till entusiaster.

“Folk som utövar cykling som motion och tävling väljer dyrare produkter, köper mer tillbehör och byter cykel oftare medan exempelvis en barncykelkund inte uppgraderar cykeln på samma sätt,” förklarar Christoffer Tyrefors.

Cykelkraft har också använt sig av kunddata för att utveckla produkter som de ser är efterfrågade av kunderna. Ett exempel på det är en damcykel med finare sadel och ställbart styre.

“Den har blivit vår mest sålda produkt”, säger Christoffer Tyrefors.

En annan faktor bakom framgången är det ökade intresset för elcyklar och regeringens subvention som ger kunder som köper sådana 25 procent rabatt.

“Elcyklar är dyrare och när försäljningen ökar där driver det upp snittordervärdet.”

Cykelkraft har inte bara dubblat omsättningen utan också ökat sitt resultat till 5,3 miljoner kronor, vilket är nio gånger så mycket som året innan.

Bolaget har just lanserat sin sajt i Finland och Danmark och ska inom kort lansera i Norge. Bolaget kommer också att utöka antalet fysiska butiker.

“Fram tills mitten på 2017 satsade vi på att bygga e-handeln runt det här. Nu rullar e-handeln på och därför tar vi också tag i fysiska butiker. Vi har två öppna nu och en klar plan för att öppna fyra till men ambitionen är att öppna sammanlagt 40 butiker i Skandinavien”.

Kommer ni att öka omsättningen lika mycket nästa år?

"Vi har en budget i år där vi räknat med att dubbla omsättningen, och vi ligger redan över den". 

Hur är det med ditt cykelintresse. Har det förändrats sedan ni startade?

“Jag höll emot länge men för 1,5 år sedan blev jag frälst. Nu är jag helt såld på mountainbike.”

Läs mer