Sök

Svensken får in en halv miljard i riskkapital – för att kränga bilar i Mexico

TPGFrontier Car GroupBegagnade bilar

Peter Lindholm, medgrundare av Frontier car group. Foto: Press.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Peter Lindholm och hans Frontier car group omsätter miljardbelopp på begagnade bilar i utvecklingsländer.

Peter Lindholm är doldisen från Göteborg som lämnade investmentbolaget Kinnevik för att starta eget. 2016 lanserade han och två medgrundare bolaget Frontier car group, som köper och säljer begagnade bilar på nätet. Med hjälp av en digital tjänst och fysiska filialer tar bolaget emot bilar för inspektion och säljer dem vidare. Tanken är att minska risken i affären för både säljare och köpare genom att gå via en mellanhand.

Modellen har använts framgångsrikt av bland annat företaget Auto1 i Tyskland men Frontier valt att rikta in sig på tillväxtmarknader. Det är inte helt olikt vad Peter Lindholms tidigare arbetsgivare Kinnevik gjort med Blocket-kopior runt om i världen. Idén till Frontier kom dock från en av hans medgrundare.

“Riskkapitalbolaget han jobbade för hade just investerat i ett liknande bolag i Indien. Han sade att de kollade på att göra det i fler länder”, sade Peter Lindholm, i en tidigare intervju med Breakit.

Grundarna grep möjligheten själva istället för att investera i andra entreprenörer. När Breakit intervjuade Peter Lindholm för närmare ett år sedan hade Frontier precis offentliggjort sin första stora finansieringsrunda på 190 miljoner kronor och växt från 12 till 200 anställda i en rad olika länder.

Nu rapporterar amerikanska Techcrunch att Frontier car group laddat bössan rejält igen. Bolaget har fått in hela 58 miljoner dollar i riskkapital från bland annat Balderton och TPG Growth – motsvarande 513 miljoner svenska kronor. I affären beräknas bolaget värderas till över 1,7 miljarder kronor, enligt uppgift till Techcrunch.

“Det känns väldigt bra. Balderton har varit med oss från början och så är det några nya som kommer in också”, säger Peter Lindholm när Breakit når honom.

Vad ska de nya pengarna användas till?

“Det handlar framförallt om att fördjupa oss i de marknader vi är på idag och även gå in på angränsande marknader”, säger han.

Idag går bolaget som bäst i Chile, Indonesien och Mexico. Bara i Mexico finns över 40 miljoner bilar, enligt Peter Lindholm.

Redan innan den stora kapitalrundan har bolaget växt rejält. Till Techcrunch säger bolaget att man närmar sig 1,8 miljarder kronor i årlig omsättning. Bolaget har idag försäljning i sex länder och den tekniska utvecklingen fördelad i ytterligare två.

Läs mer