Sök

Han byggde Aviciis varumärke: “Uppenbart att han inte ville synas”

Tim Bergling och Nils von Heijne. Foto: Christine Olsson/TT och Viktor Gårdsäter.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Entreprenören Nils von Heijne arbetade med Tim "Avicii" Bergling. För DN berättar han om sina skuldkänslor och om en världsstjärna som skydde uppmärksamheten.

Nils von Heijne är digital strateg och en av grundarna av spelstudion Svrvive som Breakit skrivit om förut. Han var också en av dem som var med och byggde upp Tim Bergling till världsstjärnan Avicii.

I en intervju med DN:s reporter Måns Mosesson berättar han om sorgen och det dåliga samvetet som han tampats med de senaste dagarna. För visst såg Nils von Heijne pressen och stressen hos musikproducenten och DJ:en. Det var så uppenbart att “Tim gick emot sin egen natur”, som han uttrycker det.

Nils von Heijne berättar om viljan att maximera intäkterna av Tims skapande. Till slut var det intressanta hur det gick för industrin Avicii - inte vem människan bakom varumärket var.

Nils von Heijne är full av självrannsakan. 

“Jag kunde ha varit mycket modigare. Jag kunde ha pratat med fler. Sagt att den här branschen är ju trasig. Vad fan håller vi på med?”

Han hade jobbat som digital strateg åt bland annat Electrolux och Absolut vodka när han hösten 2015 fick frågan om att börja jobba med Avicii. Uppdraget: Att med hjälp av sociala medier bygga en ännu större stjärna.

Ganska snart förstod Nils von Heijne att Tim Bergling skydde uppmärksamheten. Han hade inget behov av att hela tiden synas på Facebook, Instagram och Youtube.

“Det var uppenbart att Tim inte ville synas. Han var helt ointresserad av sina kanaler i sociala medier. Han ville helst bara sitta i en studio och göra musik. Men fansen ville bara veta mer, höra mer”, berättar von Heijne för DN.

Den digitala chefen såg inte vidden av problemet, hade svårt att själv inte ryckas med i den hetsiga musikbranschen, apropå frågan varför han inte hjälpte till att dra i bromsen.

I december 2016 var det slutligen Tim Bergling själv som satte stopp. Han bröt med At Night Management och sin manager Arash “Ash” Pournouri och drog sig undan strålkastarna.

“Tim hade fattat så mycket. Han hade förstått att det inte är mer värt att tillfredsställa omvärlden än att ta hand om sig själv. Han hade förstått att vi måste våga stanna upp och möta våra rädslor. Att vi måste sluta tävla och börja lyssna. Vad är det som händer i mig?” säger Nils von Heijne.

Den 20 april 2018 hittades Tim Bergling död på ett gods i Oman och en vecka senare bekräftade familjen att han begått självmord.

Hit kan du vända dig

Hit kan du vända dig med frågor och tankar om självmord och psykisk ohälsa.

Hjälplinjen på telefon 0771-22 00 60.
Bris - Barnens rätt i samhället på telefon 116 111.
Jourhavande medmänniska på telefon 08-702 16 80.
Jourhavande präst nås via 112.
Mind Självmordslinjen, chatt via mind.se eller på telefon 90101.

Källa: Vårdguiden 1177

 

Läs mer