Sök

Zalandochefen Caroline Carlqvist: Därför vill vi veta allt om våra kunder

Zalandoe-handel

Caroline Carlqvist, Zalando. Foto: Sara Lindmark.

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

2018 är året då personlig service slår sig in på e-handelssajterna på allvar. Det tror Zalandochefen Caroline Carlqvist.

Tanken på vad bolag som Facebook och Google egentligen vet om våra liv är både skrämmande och aktuell. Information om vad du tycker, tänker och gillar är hårdvaluta på nätet och snart kommer nya regler som gör att du som användare har rätt att få veta mer om vad bolagen samlar in.

Men att ett bolag har koll på din favoritfärg, klädstorlek eller stil behöver inte bara vara dåligt. Det tror Caroline Carlqvist som är affärsutvecklingschef på Europas största modesajt Zalando.

I veckan talade hon på Breakit events Beauty & Fashion Tech och pekade ut personalisering som en av de största trenderna just nu.

“Man ser det överallt. Netflix anpassar sina rekommendationer till dig efter det du sett förut, Amazon rekommenderar dig att köpa borsthuvuden när du har lagt en tandborste i varukorgen och vi på Zalando rekommenderar kläder som passar din smak.”

Caroline Carlqvist poängterar flera gånger att insamling av data om människor ska ske med försiktighet men hon tror att kunderna kan tänka sig att lämna ut information om sig själva om bolaget är transparent och berättar vad datan ska användas till.

“Zalando finns på flera marknader och har samarbete med massor av lokala märken medan kunderna kanske bara har koll på märken från sitt eget land. Vet vi vad kunden gillar kan vi hjälpa den att upptäcka nya favoriter från andra länder”, förklarar hon.

Caroline Carlqvist tror också på mer kommunikation med kunderna för att få reda på vilka rekommendationer de vill ha och vilka de kan klara sig utan.

En annan sak som bolaget jobbar mycket med är personliga storleksrekommendationer.

“Alla som har handlat kläder vet att storlekarna skiljer sig åt mellan olika märken och kläder. Därför har vi en hel avdelning som jobbar med storlekar, och i det ingår också att prova kläder”.

Detta i kombination med data om vilken storlek kunden oftast köper och hur returerna på varan ser ut gör att Zalando kan rekommendera dem att byta till en större eller mindre storlek beroende på hur kläderna i just det märket som kunden är intresserad av, ser ut.

“Det leder både till färre returer och nöjdare kunder”, säger Caroline Carlqvist som är övertygad om att data är framtiden inom modebranschen.

“Mode handlar om vem du är och är väldigt förknippat med din personlighet. Ju mer data vi har om en kund desto bättre kan vi bli på personlig service. Men det är också viktigt att demokratisera insamling så att kunderna vet vad vi vill veta om dem och varför”.

Läs mer