Sök

Ecosia vill förbättra världen – genom att plantera träd med dina klick

Ecosiasökmotor

Foto: Emil Langvad/TT.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Ecosia är ett initiativ som förvandlar sökningar på nätet till träd.


Det här är inte fullt så konstigt som det låter. Du kan lägga till Ecosia som sökmotor och företaget tjänar sedan pengar på annonser. Vinsten går i sin tur till olika projekt som planterar träd i utsatta områden.

Ecosia, som är baserade i Tyskland, består av ett team på ett 20-tal personer. Hittills uppger man sig ha investerat närmare 7 miljoner euro, över 70 miljoner kronor, och planterat över 26 miljoner träd.

I dag, precis som sedan tidernas begynnelse, är många människor beroende av skogen. Ecoasia vill bekämpa klimatförändringar, förhindra översvämningar och bidra till en hälsosammare värld.

För drygt ett år sedan uttlade sig Ecosias vd Christian Kroll till Forbes. Han betonade då att företaget mäter framgång genom sin påverkan på miljön istället för det finansiella värdet.

”För att tackla de mest brådskande problemen måste vi skala upp och ta tillvara på kraften av det globala samhället”, sa Christian Kroll

Liksom andra sökmotorer visar Ecosia annonser bredvid sökresultatet och samarbetar med Bing. När användaren klickar på en annons betalar Bings annonsörer för visningen. För transparens presenteras ekonomiska rapporter och trädplanteringsintyg varje månad.

80 procent av vinsten från annonserna uppges gå till att trädprojekt i utsatta området som Burkina Faso, Indonesien och Peru. 

I en färsk intervju med sajten SnapMunk säger Christian Kroll att han anser att de enorma summor som genereras på sökmarknaden borde gå till något meningsfullt.

”Vid någon tidpunkt hoppas vi kunna hjälpa människor att ta mer hållbara beslut när det kommer till resande, konsumtion och andra aspekter i vardagen”, säger Christian Kroll. 

 

Läs mer