Sök

Svenska Northzone pumpar in miljoner i tyska klädsajten Lesara

NorthzoneLesarae-handel

De tre grundarna, f.v. Robin Müller, Roman Kirsch och Matthias Wilrich

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

E-handelsbolaget Lesara tar in drygt 140 miljoner kronor från bland annat svenska Northzone. Bolagets vd och medgrundare, Roman Kirsch hyllar sina nya, svenska ägare.

Han menar att skandinaviska investerare över lag har en annan inställning än deras centraleuropeiska motsvarigheter.

“Vi är jätteglada för att Northzone har satsat på oss och bolaget. Då tänker jag inte bara på pengarna utan även att vi får in personer i styrelsen med rätt tänk”, säger han.

Han förklarar att centraleuropeiska investerare över lag har för stort fokus på hemmamarknaden och inte tänker globalt i samma utsträckning som skandinaver.

“Eftersom de inhemska marknaderna är mindre i Norden tänker de expansion direkt. Trots det har de bra fokus på medarbetare och den sociala aspekten av verksamheten. De har de bästa sidorna av både amerikanska och europeiska investerare”, säger han.

E-handelsbolaget har en affärsmodell som påminner lite om svenska H&M på så sätt att de satsar på så kallad “fast fashion”, eller snabbt mode. Det bygger på att man hela tiden har många nya kollektioner till låga priser som följer de senaste trenderna.

Skillnaden mellan Lesara och traditionella klädaffärer är dels att de är nätbaserade men främst att de är betydligt snabbare och mycket mer datadrivna.

“Det är de tre sakerna som gör att vi sticker ut. Vi har direktkontakt med fabrikerna i Kina och eftersom de producerar kläder åt alla möjliga märken vet de vad som säljer vid vilka tidpunkter. Samtidigt lägger vi mycket fokus på att ta reda på vad de senaste trenderna är och beställa kläder som trendar så fort som möjligt”, säger Roman Kirsch.

Han säger att det för ett traditionellt fast fashion-bolag tar ungefär sex månader från att de uppmärksammar en trend tills de har sådana kläder i affären. För Lesara tar det bara två till fyra veckor. Han påpekar också att e-handlaren kan justera sina beställningar snabbare än de traditionella bolagen.

“När Target beställer kläder beställer de kanske en miljon plagg som sedan skickas ut till deras affärer. Vi skickar direkt från fabrikerna till kunderna så vi beställer mindre partier i taget och har större möjlighet att anpassa produktionen till efterfrågan. Om man beställer en miljon tröjor och de inte säljer är man körd och om man beställer en halv miljon och de säljer jättebra tar det för lång tid att beställa nya. Det problemet kringgår vi med vår affärsmodell.”

Bolaget opererar i samma bransch som Kinnevikägda Zalando, men att det skulle finnas någon rivalitet mellan de två svenskägda bolagen går han inte med på.

“Vi opererar från två olika utgångspunkter. Zalando har premiummärken och högre priser. Du går inte till oss för att köpa Burberryhalsdukar och du går inte till Zalando för att köpa billiga t-shirts”, säger han.

Att kunderna är nöjda råder det ingen tvekan om man ska tro bolagets egna siffror. Enligt Roman Kirsch köper 85 procent av kunderna något från sajten mer en en gång och hälften av omsättningen kommer från återvändande kunder.

Nu får Lesara alltså in motsvarande drygt 140 miljoner kronor (15 miljoner euro) från bland annat Northzone som nu blir ny storägare i bolaget. Dessutom investerar Vorwerk Ventures och Mangrove Capital i den här finansieringsrundan.

Pengarna ska bland annat användas till en geografisk expansionen. Den globala satsningen uteblir dock än så länge trots investerare med det rätta tänket.

“Nu satsar vi på två länder till i Europa. Det är lite lättare för vår distirbutionsmodell för tillfället men lite längre fram kommer vi definitivt att satsa på utomeuropeiska marknader också”, säger Roman Kirsch.

Northzone har sedan tidigare även investerat i den tyska sajten Outfittery.

Läs mer