Asket ska göra modebranschen mer transparent: “Extremt oärligt”

Asket Mode Hållbarhet
Asket ska göra modebranschen mer transparent: “Extremt oärligt”

Askets grundare Jakob Nilsson och August Bard Bringéus, bredvid sin nya ursprungsmärkning. Foto: Press.

Jonas de Lange

Reporter

August Bard Bringéus och Jakob Nilssons modestartup vill vara precis tvärtemot jättar som H&M och tillväxtraketer som Na-kd och Zalando.

Istället för att satsa på "fast fashion" med nya lanseringar varje vecka fokuserar Asket istället på basplagg som enfärgade skjortor och t-shirts – men med bättre hållbarhet och rättvist producerat.

“Vi lever i ett samhälle där man gått från två säsonger till 52 säsonger. Byxorna vi lanserar om några veckor nu har vi jobbat med att ta fram i 31 månader. Då hinner man kolla alla leverantörsled och gå till botten med allt. Har man bara några veckor på sig att ta fram en ny produkt kommer man inte kunna efterfråga lika mycket”, säger August Bard Bringéus, medgrundare av Asket.

Trots den sega kontrollprocessen och de högkvalitativa materialen kan bolaget ta ungefär lika mycket betalt för sina produkter som premiummärken i stil med Filippa K, Ralph Lauren eller Tommy Hilfiger.

Nu har bolaget tagit ett nytt steg i sin resa att förändra modebranschen. Istället för att bara skriva “Made in China” eller något annat enskilt land på plaggen kommer bolaget nu att redovisa varje del av tillverkningsprocessen på ursprungsmärkningen.

“Idag är det svårt att spåra komponenter eftersom branschen är extremt oärlig. Har man ett par jeans som det står ‘Made in Italy’ har de ofta bomull från Mexico, vävts i Tunisien, sytts i Albanien och sedan har man gjort en sista liten slitning och tvätt i Italien”, säger August Bard Bringéus, och fortsätter:

“Det här är ett steg för oss i att hjälpa folk att förstå att kläder inte växer på träd utan att det ligger mycket arbete bakom. Idag kan man betala mer för en Big mac än en t-shirt.”

Både han och hans medgrundare Jakob Nilsson är sedan tidigare bekanta med techvärlden. De två har erfarenhet från både Klarna och Stenbeck-familjens e-handelsgigant Zalando.

Sitt egna bolag drog de igång 2015 och sedan dess har det växt på bra. Förra året omsatte bolaget 10 miljoner kronor med näst intill nollresultat, upp från 3 miljoner kronor året innan. 

Från början finansierades satsningen genom kickstarterkampanjer för varje nytt plagg. Sedan dess har grundarna även lyckats få lån från både Almi och banker och även backning från en handfull affärsänglar, som Ryska posten-grundaren Daniel Pilotti och Klarnas tidigare marknadschef Karl Danowsky Prytz.

Redan innan den nya satsningen har bolaget varit ovanligt transparenta på sin egen sajt med vilka leverantörer de har och lagt upp hela listor med bland annat löner och arbetsvillkor så att konsumenterna får reda på hur det ser ut.

Tror ni att några andra stora aktörer hoppar på tåget med den nya ursprungsmärkningen nu?

“Jag tror det skulle vara jättesvårt för till exempelv H&M att göra det här. Man hastar ut nya saker konstant som ska förbrukas snabbt. De kommer ha svårt att hänga med men vi önskar att de stora aktörerna börjar tänka om. Kan man verkligen fortsätta med deras typ av affärsmodell?”

Läs fler artiklar
LÄS MER