Sök

Tiden för mega-influencers är ute – dags att rikta in sig på de små

SniphElly PistolBeauty and fashion tech

Paulina Modlitba Söderlund, moderator för dagen, Cecilia de Champs, grundare och vd för Elly Pistol, Tara Derakshan, medgrundare av Sniph, Victoria Senkpiel, grundare och f.d vd för Glossybox i Sverige

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Entreprenörerna om hur influencer-branschen håller på att förändras.

En lyckad strategi i sociala medier verkar vara framgångsreceptet för nästan vilket bolag som helst – inte minst snabbväxande e-handlare. Plötsligt går det att ha direktkontakt med tusentals kunder och låta dem tycka till om nästa kollektion.

De tre entreprenörer som tog plats på scenen under Breakits event, Beauty and Fashion tech, är vana att sälja sina produkter och tjänster till en digital målgrupp.

Under en dryg halvtimme diskuterade de vikten av att möta kunderna på de plattformar där kunderna finns.

En trend som blir allt vanligare är att annonsera via många små, så kallade mikro-influencers, med upp till 10.000 följare, snarare än att nå ut via ett fåtal profiler med hundratusentals följare.

“Megaeffekten du kunde få förr genom att hitta en influencer har minskat. Konsumenterna är så otroligt vana vid reklam i sociala medier så för oss blir det allt viktigare att hitta ambassadörer som verkligen tycker om våra produkter på riktigt”, säger Cecilia de Champs, grundare och vd för modebolaget Elly Pistol och fortsätter:

“Hellre många som sprider vårt varumärke på ett genuint sätt än en enda stor profil där alla vet att det är reklam”.

Elly Pistol har främst blivit kända för sina bomberjackor som figurerat flitigt i sociala medier och på influencers. Bolaget har nästan 40.000 följare på sitt eget Instagram-konto.

Även parfymstartupen Sniph arbetar allt mer med hängivna mikro-influencers och säger att många kontaktar dem för att samarbeta.

“Du kan inte ta på en parfym eller visualisera det på samma sätt som ett klädesplagg, det behövs storytelling. Vi jobbar med många ambassadörer som delar våra värderingar och vill vara pionjärer för vår tjänst”, säger Tara Derakshan, medgrundare av Sniph.

Både Sniph och Elly Pistols hittar främst sina mikro-influencers genom att personerna söker upp dem. 

"Vi har tur som har produkter som sticker ut. Många vill samarbeta och hjälpa till att sprida våra produkter", säger Cecilia de Champs.

Läs mer