Isabella Löwengrip avslöjar sin hemliga strategi – med Amazon

Isabella Löwengrip avslöjar sin hemliga strategi – med Amazon

Isabella Löwengrip. Foto: Sara Lindmark

Stefan Lundell

Medgrundare och innehållschef

Entreprenören tänker tvärtom jämfört med många andra svenska e-handlare.

Hur ska vi tackla jätten Amazons inträde på den svenska marknaden? Det är en fråga som i princip alla e-handlare och traditionella butikskedjor just nu brottas med.

För att Amazon kommer att ta steget in i Sverige i närtid är det ingen tvekan om. Enligt Breakits källor har Amazon redan börjat planera för en stor lanseringskampanj och det enda som saknas är startdatumet.

Amazon var också ett hett samtalsämne när entreprenören Isabella Löwengrip intervjuades i samband med Breakits konferens Beauty & Fashion Tech på onsdagsmorgonen. Isabella Löwengrip har de senaste åren rullat ut sitt skönhetsmärke Löwengrip Care & Color internationellt men berättade från scen att hon nu bytt strategi.

”Det har inte riktigt lossnat internationellt. Till och börja med sökte vi lokala entreprenörer på varje marknad som skulle driva satsningen. Det har funkat i vissa länder men inte i andra”, säger Isabella Löwengrip.

Sedan en tid tillbaka jobbar hon nu istället nära Amazon.

”Jag ska flyga till Madrid i eftermiddag för att träffa Amazon inför vår lansering där”, säger Isabella Löwengrip.

Planen är att bygga upp en relation på varje enskild marknad via Isabella Löwengrips olika plattformar och lokala aktörer. Med hjälp av olika stjärnor i sociala medier i respektive land ska marknadsföringen av Löwengrip Care & Color ske. 

”Från bloggen och våra andra plattformar driver vi sedan potentiella köpare till Amazons e-handel där avsluten görs”, förklarar Isabella Löwengrip.

Inom kort ska hennes skönhetsmärke lanseras på Amazons plattform i Storbritannien. I mitten av maj är planen, enligt Isabella Löwengrips partner Pingis Hadenius, att märket ska finnas på Amazons tyska sajt och i juni väntar lanseringen på Amazon i Nordamerika.

”Vi finns med på deras avdelning för lyxvarumärken”, säger Isabella Löwengrip.

Rättelse: I en tidigare version av denna text uppgavs felaktigt att lanseringen av Löwengrip Care & Color redan skett på Amazons sajter i Storbritannien, Tyskland och USA.

Läs fler artiklar
LÄS MER