Sök

Eniro vänder till vinst: "Är inte längre bara sök på Gula sidorna"

Eniro

Eniro Örjan Frid

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Men försäljningen faller rejält.

Sökbolaget Eniro redovisar minskande omsättning under första kvartalet jämfört med samma period året innan, men rapporterar samtidigt en vändning till vinst.

Bolaget har efter rekapitaliseringen under fjärde kvartalet fokuserat på att flytta kundbasen in i abonnemangsbaserade avtal, något som väntas vända bolagets försäljningsarbete.

"Eniros nya position är en förflyttning där vi inte längre bara erbjuder sökbarhet utan även aktiv marknadsföring i viktiga säljkanaler inom digital marknadsföring. Det är en stor omställning där inte bara nya system ska på plats utan även helt nytt sätt att arbeta med nya verktyg som kräver annan kunskap. Förändringen går bra, erbjudandet fungerar, men det tar längre tid än vi förväntat oss", skriver vd:n Örjan Frid i rapporten.

Omsättningen uppgick till 354 miljoner kronor (432), en minskning med 18 procent mot föregående år.

"Orderingång och intäkter har ännu inte vänt även om vi ser en utplaning av tappet. När migreringen är klar kan säljstyrkorna fokusera på försäljning till nya kunder och mer försäljning till befintliga kunder. Vi förväntar oss att det kommer att förändra orderingång och intäkter positivt", kommenterar vd Örjan Frid, i rapporten.

" Eniro är inte längre bara sök på Gula sidorna utan vi erbjuder en hel palett av möjligheter för den lilla företagaren att driva sin affär online."

Rörelseresultatet blev 9 miljoner kronor (-41), med en rörelsemarginal på 2,5 procent.

Åtgärdsprogrammet för att ytterligare sänka kostnaderna under 2018 med mer än 100 miljoner kronor har till största delen genomförts, uppger bolaget vidare.

Läs mer