Sök

Meduniverse dubblar omsättningen – "Ser fortsatt väldigt aggressivt ut"

Meduniverse

Anna Omstedt och Anna Norin, grundare av Meduniverse.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Hälsobolaget Meduniverse har fått upp farten och blickar mot USA.
“Vi väntar oss en stor tillväxtökning”, säger medgrundaren Anna Omstedt.

Meduniverse har skapat en plattform där läkemedelsföretag kan informera läkare och sjukvårdspersonal om sina produkter.

Läkemedelsföretagen kan bland annat skapa fiktiva patientfall för att marknadsföra sina produkter och sprida infon genom exempelvis sociala medier eller konferenser.

Bakom bolaget står Anna Omstedt och Anna Norin, som tidigare berättat om hur de fick börja om efter fyra års slit.

Nu visar det färska bokslutet att Meduniverse fått upp farten. Under förra året omsatte bolaget 6,7 miljoner kronor, vilket är ett uppsving från de 3,5 miljonerna som omsattes under 2016.

“Siffrorna är rätt talande, det är dubbelt upp. Det intensiva säljet har börjat att ge resultat och det är väldigt roligt”, säger medgrundaren Anna Omstedt.

Hon berättar att Meduniverse, som tidigare haft många nordiska kunder, nu expanderat från åtta till 30 marknader på ett år. Affärsmodellen går ut på att kunderna betalar för en årsprenumeration och i dagsläget är 15 av de 50 största läkemedelsföretagen anslutna till plattformen.

Resultatet landade på minus 4,3 miljoner kronor, att jämföra med resultatet på minus 3,6 miljoner kronor under 2016.

“När man växer snabbt måste man anställa, även om man säljer snabbare får man inte känna på vinsten än”, säger Anna Omstedt.

Under året har personalstyrkan ökat från 4 till 11 anställda. 

När vänder ni till lönsamhet?

“Allting tyder på att vi kommer göra det ganska snart”, säger Anna Omstedt.  

Hon ser positivt på framtiden men konstaterar samtidigt att läkemedelsindustrin tenderar att vara lite trögrörlig sett till beslutsfattande och den digitala utvecklingen.

Anna Omstedt beskriver Powerpoint som den största konkurrenten då många aktörer använder det och textbroschyrer för att informera.

“Där har vi en jättepotential att växa, vissa har inte gjort något digital överhuvudtaget”.

I början av 2015  tog Meduniverse in 11 miljoner från 20 North Street och tidigare investerare.  Övriga ägare i bolaget är utöver grundarna affärsängeln Fredrik Sjödin, Almi Invest och Björn Littorin genom bolaget Team Littorin.

I nuläget finns inget behov av kapital och målet är att växa organiskt.

Nästa utmaning är den stora amerikanska marknaden som man medvetet avvaktat med.

Anna Omstedt berättar att bolaget just nu för diskussioner med befintliga kunder och undersöker marknaden.

Hon vill inte ge några konkreta prognoser för i år – men budskapet är tydligt.

“Det ser fortsatt väldigt aggressivt ut, vi väntar oss en stor tillväxtökning” , säger Anna Omstedt.

Läs mer