Kasinostreamers på Twitch ska locka spelarna till Leovegas

Leovegas Catena Media Streaming
Kasinostreamers på Twitch ska locka spelarna till Leovegas

Foto: Tobias Blixt / skärmklipp

Tobias Blixt

Reporter

Politikerna försöker reglera deras reklam – men nu har spelbolagen hittat en ny plattform att marknadsföra sig på. Och på den kryllar det av minderåriga.

Streaming-plattformen Twitch är en jätte inom livesända tv- och dataspel. Tjänsten har funnits sedan 2011 och är populär hos många unga som spelar.

Enligt Twitch själva har de över 100 miljoner användare varje månad. Det är med andra ord den överlägset största plattformen för livesända spel och huvudkanalen för turneringar inom e-sport.

Men Twitch är inte bara en kanal för spelare. På senare tid har också en helt annan typ av spelande seglat upp som en populär kategori på plattformen.

Det handlar om både vanliga personer och professionella influencers som spelar timmar i sträck på digitala spelautomater. 

Spelarna visar upp sig själva när de både vinner och förlorar pengar, ibland inför tusentals tittare. De delar med sig av sina strategier och pratar med tittarna.

Samtidigt tjänar de pengar på att få tittarna att registrera sig vid någon av de olika kasinon som de har samarbeten med.

Kim “LetsGiveItASpin” Hultman är en av många kasino-streamers. Han är också medgrundare till Casinogrounds.com, ett community för kasino-streamers, som tog in spel- och kasinobolaget Leovegas som ägare i december.

“Jag visste inte ens vad affiliation var när jag startade. Sen började kasinon att kontakta mig och det var först senare som affiliation blev något att tänka på”, säger Kim Hultman.

Genom affiliation får de som streamar antingen en andel av vad spelsidorna tjänar på en ny kund, en engångssumma för varje vidareskickad kund eller en kombination av de två delarna.

Kim Hultman kan inte avslöja hur mycket han får, men alla streamers har olika avtal med kasinosidorna.

“Vi har ungefär fem kasinon som kontaktar oss dagligen som vill bli listade på casinogrounds, eller som vill bli streamade av oss, och oftast säger vi nej”, säger han.

“Vi jobbar bara med dem i toppskiktet. Vi har en relation till de som tittar och om vi skickar dem till ett dåligt kasino kommer de att komma tillbaka och ifrågasätta varför.”

Får ni pengar att spela för av kasinon?

“Nej jag sätter alltid in mina egna pengar. Det är en trovärdighetsfråga också, om jag vinner på streamen så är jag genuint glad och om jag förlorar så är jag genuint ledsen.”

Kim Hultman är kasinostreamer och en av medgrundarna till streamingnätverket Casinogrounds.com.

Twitch uppger att 55 procent av deras tittare är mellan 18 och 34 år, men åldersgränsen för att använda plattformen är 13 år och det sker ingen särskild kontroll för att säkerställa att de som registrerar sig är över 13 år.

Dessutom visar Internetstiftelsens undersökning “Ungar och medier 2017” att 84 procent av de mellan 13 och 16 år använder Youtube, Twitch eller liknande tjänster. För unga mellan 17 och 18 år är siffran 75 procent.

Alla kanaler kan välja att meddela sina tittare om att innehållet är ämnat för vuxna. Men det är långt ifrån alla som gör detta och det är enkelt att klicka sig förbi för den som vill.

Har ni några riktlinjer för att förhindra att unga under 18 år tittar?

“Det har vi absolut. Vi tar upp och pratar om att det är innehåll för personer över 18 år, plus att det kommer upp en varningstext om att innehållet riktar sig till vuxna människor. Vi jobbar också aktivt med att blocka personer om det visar sig att dom är under 18 år.”

Livesända kasinospel är just nu den 16:e största kategorin av alla på plattformen, med i snitt 7.382 tittare denna vecka, enligt sajten Twitchmetrics.com som hämtar statistik direkt från sidan.

Flera aktörer i spelbranschen undersöker just nu livestreaming inom spel och kasino. Traditionella affiliatebolag som Catena media och Raketech har båda två gått ut med att de ser Twitch som en möjlig kanal att marknadsföra sig på.

Leovegas vd och medgrundare Gustaf Hagman ser också ljust på framtiden för livestreamade kasinospel och Casinogrounds.com där hans företag nu är majoritetsägare.

“Om man tittar historiskt så har livestreaming först blivit aktuellt inom e-sport, det är en trend där man tittar på andra som spelar”, säger han.

“När vi sprang på Kim Hultman och Casinogrounds.com så tyckte vi att det var intressant. Det var första gången som vi såg kasino vara socialt i det sammanhanget med människor som tittar på när andra spelar slots.”

Skärmklipp från en kasinostream med Kim Hultman på Twitch.

Hur ser ni på att Twitch är en plattform där många unga finns?

“Det är så att när du registrerar dig på Leovegas, så kan du inte göra det om du är under 18 år. Det är skillnad mot fysiska spel, online är åldern lättare att kontrollera.”

“Man kan likna det med hur det fungerar på tv, där det sänds reklam dygnet runt. Det sitter ju barn och tittar på det. Visst kan man säga att det är vårt ansvar att unga inte tittar, men det är precis som med tv-reklam i så fall.”

Går det att vara oberoende och kompis med tittarna när ett spel- och kasinobolag är majoritetsägare?

“Egentligen ska du ställa frågan till Kim eftersom att det är han som arbetar i bolaget. Men vi får så klart se till att man alltid har rätt hatt på sig. Vi gick in i detta med utgångspunkten att de ska vara oberoende.”

Även Kim Hultman lyfter fram oberoendet och transparensen som någonting viktigt. Han berättar att han ser på tittarna som sina vänner och att det är viktigt för honom att de inte känner sig lurade.

"Personligen, så märker jag inte av ägandet. Jag bestämmer precis vilka kasinon jag spelar på."

Läs fler artiklar
LÄS MER