Sök

Simone Giertz gör “Shitty robot” till HBO:s Westworld

YoutubeHboinfluencers

Lika som bär? Simone Giertz och hennes robot laddar för nya säsongen av Westworld. Foto: Jessica Gow/TT samt skärmdump från Simone Giertz Youtube-konto.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

TV-jätten laddar inför sin nya serie – med hjälp av svenska youtubern.

Influencer marketing har de senaste åren byggts upp till en global miljardindustri. Kortfattat handlar det om att olika profiler i sociala medier som Kenza Zouiten, Isabella Löwengrip, eller Felix “Pewdiepie” Kjellberg gör innehåll åt företag som betalar för att associeras med profilernas personliga varumärke.

En svensk influencer som har hamnat lite utanför det stora rampljuset i hemlandet är Simone Giertz. Hon har skapat en följarbas på närmare 1 miljon användare till sina kassa robotar.

Hon har bland annat byggt en “väckarklocka” som slog henne i ansiktet upprepade gånger tills hon stängde av den och en popcornhjälm som kastade popcorn i hennes ögon istället för att pricka munnen.

Nu har den svenska profilen plockats upp av tv-jätten HBO. Bolaget är världens främsta producent av tv-serier och ligger bakom bland annat The Sopranos, Game of thrones och Westworld. I Norden är bolaget framförallt känt för videostreamingtjänsten HBO Nordic som tävlar med bland annat Netflix och Viaplay.

Just Westworld handlar om en nöjespark fylld med verklighetstrogna robotar där besökarna tillåts leva ett vilda västern-liv på bekostnad av robotarna. Simone Giertz gavs därför möjligheten att bygga en kopia av sig själv som robot och, ja, det gick ju som det brukar med hennes robotar.

I videon nedan kan ni se den skräckinjagande skapelsen rulla över grässlätter som en fågelskrämma på en robotgräsklippare med låg batterinivå och prata om hur den måste hitta sig själv för att frigöra sig från människorna som skapat henne.

Transparens: Breakit är i vanliga fall mycket sparsamma med att publicera och skriva om rena reklamklipp för andra verksamheter än vår egen. Vi vill därför vara extra tydliga med att detta inte är något kommersiellt samarbete där Breakit får betalt, utan endast att videon är rolig.

Läs mer