Svenskt näringsliv i blåsväder efter Facebook-kampanjer: “Skrämmande”

Breakit - Svenskt näringsliv i blåsväder efter Facebook-kampanjer: “Skrämmande”
Peter Isling, presschef på Svenskt näringsliv. Bildmontage: Pressfoto samt skärmdumpar från Facebook.
Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Både LO och Svenskt näringsliv kritiseras för sina strategier inför höstens riksdagsval.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

I en stor kartläggning berättar nu den vänsterorienterade tidningen ETC om det man kallar för “Svenskt näringslivs trollfabrik”. Det består kortfattat av en omfattande opinionsbildningskampanj som drivs genom tre olika Facebook-sidor: Skattefakta, Jobbfakta och Välfärdsfakta.

På alla tre sidor sprids bilder till över 100.000 följare med budskap som “Idag var det så kallt att jag såg ett gäng från Skatteverket för en gångs skull ha händerna i sina egna fickor”. Bilden med texten ovan har i skrivande stund 303 delningar och ungefär 1700 gilla-markeringar på Facebook-sidan. Tonen i flera av bilderna kan upplevas som raljant.

Även en raljerande ihopklippt bild på Magdalena Andersson och en sörjande familj vid en gravsten har förekommit på sidan. Sidan har dock bett om ursäkt för bilden och raderat den, efter hård kritik.

För att få reda på att det är Svenskt näringsliv som ligger bakom måste man gå in på “Om”-delen på själva sidan.

“Vad gäller sidorna Skattefakta, Jobbfakta och Välfärdsfakta som vi har initierat så framgår det tydligt på respektive sida. Sociala medier är en viktig kanal för att sprida information och skapa debatt”, skriver Peter Isling, presschef på Svenskt näringsliv, i ett sms till Breakit.

Om man bara får upp en bild i sitt eget flöde framgår det inte att det är Svenskt näringsliv som är avsändare av innehållet, bör ni inte vara tydligare med det även där?

“Det kan man alltid diskutera. Dessa sidor sprider i huvudsak inte förslag och uttalanden från Svenskt Näringsliv utan fakta i sakfrågorna som kommer från olika officiella källor såsom nyhetsartiklar, statistik från myndigheter och andra organisationer”, skriver Peter Isling.

Samtidigt är inte Svenskt näringsliv den enda organisationen som får ta emot kritik för sina kampanjer under valåret. I SVT:s morgonstudio riktas hård kritik från Timbro mot en av LO:s kampanjvideor.

I videon säger en grupp personer att om Moderaterna får bilda regering kommer sjuksköterskelönerna kapas med 30 procent.

“Problemet med den här filmen är att man helt hittar på vad som är borgerlig politik. Det är ingen som har något förslag om 30-procentiga lönesänkningar – hur skulle det ens gå till? Regeringen sätter inte undersköterskors löner, det är ett så uppenbart fabrikat”, säger Johan Ingerö, välfärdsansvarig på tankesmedjan Timbro, i SVT:s Morgonstudion.

I Morgonstudion tas även fallet med Svenskt näringslivs Facebook-sidor upp av Anna Herdy, chefredaktör för den socialistiska tidningen Flamman:

“Politisk retorik måste kunna få vara hård och saklig, men det är skrämmande och luckrar upp opinionslandskapet när man inte vet att en av landets största opinionsbildare ligger bakom detta.”

Tidigare har även två medarbetare vid Socialdemokraternas partikansli stängts av från partiet efter att de två drivit ett anonymt trollkonto på Twitter där man kritiserat Sverigedemokratiska riksdagsledamöter, något som bland annat Aftonbladet rapporterat om.

Debatten i fråga om retoriken och avsändare av kampanjer på sociala medier blir extra intressant i ljuset av den debatt som pågått de senaste åren om falska nyheter och Facebooks skandal med hur användaruppgifter använts för att rikta politisk reklam mot individer av byrån Cambrigde analytica.

Läs fler artiklar
LÄS MER