Så sänkte matsajten Onlinepizza den lilla uppstickaren Pizzahero

Breakit - Så sänkte matsajten Onlinepizza den lilla uppstickaren Pizzahero
Niklas Nilsson, vd och grundare för Pizzahero. Foto: Pressbild. Genrebild av Annika von Klercker/TT.
Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

På ett dygn tappade den lokala matleveranssajten Pizzahero nästan alla sina kunder. Den största konkurrenten Onlinepizza hade tvingat restauranger som var anslutna till båda tjänsterna att välja.

Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Nyligen kunde Dalarnas Tidningar berätta om ett pizzakrig som startat i länet. När vi ringer upp Niklas Nilsson i Falun som driver Pizzahero så får vi höra samma historia. Han berättar att affärerna precis hade börjat lossna för den matleveranstjänst som han lanserade i januari 2015.

I torsdags var 25 restauranger i Dalarna anslutna till Pizzahero, men plötsligt försvann en efter en.

“Jag höll på att bryta ihop när jag fattade vad som höll på att hända. Först trodde jag att det bara var här i Falun men sedan pratade jag med restauranger i andra städer som berättade samma sak,” säger Niklas Nilsson till Breakit.

När han frågade pizzeriaägarna varför de lämnat Pizzahero var anledningen att den svenska matsajten Onlinepizza ringt runt till alla restauranger och sagt att de måste välja mellan de två tjänsterna. Om de valde Pizzahero skulle de bli uteslutna ur Onlinepizza.

Onlinepizza köptes för drygt tio år sedan av den tyska matleveranstjänsten Delivery Hero, som grundats av svensken Niklas Östberg. Sajten förvärvades då för drygt 250 miljoner kronor och har sedan dess blivit den dominerade snabbmatsleverantören i Sverige.

Sedan artikeln i Dalarnas Tidningar har Niklas Nilsson fått en personlig förklaring av Onlinepizzas vd, Anders Signell. Han har berättat att företaget vill eliminera risken att kunderna blandar ihop varumärkena.

“Hela grejen handlar om att pizzeriorna haft på sig mina tröjor och kört ut mat i bilar med Pizzahero-klistermärken. Så jag kan förstå varför han agerat som han gjort, att det inte varit något personligt mot mig. Vi för en dialog nu så det känns absolut bättre än det gjorde i början,” säger Niklas Nilsson.

Remzi Doberdolani äger La Vencia i Falun, som är en av pizzeriorna som valt att gå ur Pizzahero.

“Vi var så illa tvungna, Onlinepizza är störst. Vi säljer mest via dem för tillfället,” säger han till DT och fortsätter:

“Vi var absolut inte missnöjda med Pizzahero. Men vi hade inget val.”

Niklas Nilsson berättar att antalet beställningar har dubblerats varje månad sedan starten och han har inga tankar om att ge upp. Den 1 oktober kommer Pizzahero att nylansera sajten med ny design och nya restauranger.

“Vi får börja om på noll. Det kommer att finnas funktioner som vi inte vill gå ut med än, som förhoppningsvis kommer få restaurangerna att välja oss framför Onlinepizza. Jag söker även externa finansiärer,” säger Niklas Nilsson.

I fortsättningen kommer han inte enbart att fokusera på pizza, utan även sushi, thaimat och grekiskt. 

Onlinepizzas vd Anders Signell säger att restaurangerna får använda hur många tjänster de vill så länge det inte påverkar Onlinepizza.

“Men i de fall där man i leveranstillfället kommer till våra beställare i en jacka eller bil där det står konkurrentens namn eller till och med en flyer där det står konkurrentens namn blir det komplicerat. Då får ni nog välja om ni vill vara lojala mot oss eller jobba med någon annan", säger han.

Kan de fortsätta att ha båda tjänsterna om de tar bort reklamen?

“Det är en hypotetisk fråga så det är svårt att svara på. Om det bara är restaurangen som driver det här själv är det en sak men om man misstänker att det är en påtryckning från en konkurrent att möta våra konsumenter med ett annat varumärke, så blir det komplicerat,” säger Anders Signell.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel