Fintechbolaget Izettle lanserar e-handelsplattform – "Löser klassiskt problem"

Izettle

Jacob de Geer. Foto: Izettle.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Fintechbolaget vill locka kunderna med en ny e-handelslösning.

Det har återkommande rapporterats att betalbolaget Izettle är på väg att gå till börsen.

I veckan stod det klart att det verkar dra ihop sig mot notering. Izettle har skickat in en ansökan till Bolagsverket om att byta bolagsform från privat till publikt aktiebolag, något som vanligen är ett av de sista stegen i resan mot börsen.

Nu passar Izettle på att lansera en ny satsning i form av en e-handelsplattform som heter Izettle E-commerce. Bolaget beskriver det som en lösning som suddar ut gränsen mellan online- och butiksförsäljning.

Jacob de Geer, vd och medgrundare av Izettle, berättar att hälften av kunderna saknar en onlinebutik eller arbetar i onlinesystem som inte är synkade med butiksförsäljningen. Tanken är att den nya satsningen ska råda bot på problemen. 

Izettle E-commerce låter småföretagare skapa egna onlinebutiker, sälja från befintliga hemsidor eller exempelvis genom sociala medier. Genom systemet ska kunderna även kunna hantera båda försäljning och lagerhantering. 

"Det här är Izettles största produktlansering sedan 2011. Dagens konsumenter förväntar sig att alla företag, oavsett storlek, ska finnas tillgängliga både online och offline", säger Jacob de Geer. 

För tjänsten, som lanseras i Sverige och Storbritannien under torsdagen, får kunderna betala 399 kronor i månaden. Planen är att rulla ut satsningen i fler länder under våren.

Läs mer