Sök

Ecoliving vill ta fram en ny typ av vegoburgare – Per Schlingmann bakom satsningen

EcolivingMattech

Per Schlingmann och Alicja och Ronald Domelid. Foto: TT/Press

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Den forna Moderaterna-toppen Per Schlingmann ligger bakom en ny foodtech-startup som vill få oss dra ner på köttätandet – och istället byta ut det mot quinoa.

För tre år sedan startade paret Ronald och Alicja Domelid upp sin e-handel Ecoliving. Tanken då var att bygga en digital butik och sälja ekologiska produkter inom allt från skönhet till mat. 

Men affärerna tog aldrig riktigt fart. 

“Det är utmanande att jobba med e-handel om man inte är som Zalando och kan pumpa in miljarder i verksamheten. Idag måste man nästan ha egna varumärken”, säger Ronald Domelid, medgrundare av bolaget.

Sagt och gjort. 

De senaste två åren har bolaget därför – vid sidan av sin e-handelsverksamhet – arbetat med att utveckla en rad egna produkter inom proteinsegmentet. Bolaget satsar primärt på olika typer av quinoa, som odlas hos en dansk ekobonde.

"Vi har även lagt väldigt stora resurser på att ta fram en ny typ av protein som är berikad med fiber från rabarber som innehåller 8 procent växtbaserat protein. Det är helt unikt. Så istället för att flera ton rabarber slängs varje år efter att man pressat fram juice så kan vi ta vara på både fibrer och protein”, förklarar Alicja Domelid, som ansvarar för produktutvecklingen.

Med sig på resan har paret även Per Schlingmann, som kanske är mest känd som en av hjärnorna bakom nya Moderaternas framgångar i valet 2006. Idag titulerar han sig som föreläsare och författare.

Han berättar att han träffade grundaren Alicja av en slump på Arlanda Express – och blev direkt intresserad av att höra mer efter hennes pitch.

“Jag ägnar mig mycket åt framtidsfrågor, och det är tydligt att det just nu sker en ansvarsförskjutning, från det gemensamma till individen. Nu är det den enskilda individen som har ansvar för sin hälsa. Så den här marknaden kommer att växa”, säger han.

I dagsläget arbetar bolaget med att förvandla sin quinoa till olika typer av kommersiella produkter, så som hamburgare och korv.

Förhoppningen är sedan att inleda försäljning på bred front.

“Det är inte långt bort alls. Till skillnad från bolag som forskar med kött i labb så har vi redan vår råvara klar. Det är ett jättebra substitut. Utmaningen just nu är egentligen förpackningar och logistik”, säger Ronald Domelid, och tillägger:

"Vi har spelat det safe, tagit den tiden det behövts och jobbat under radarn i 24 månader. Nu när vi äntligen fått ett genombrott i vår foodtechsatsning kan vi ta sats för tillväxt och gå all in."

Hur dyrt är det att ta fram en ny typ av hamburgare?

“Quinoan odlar vi själva, så vi har väldigt stor marginalnytta. Vi har kapacitet att ta hand om aktörer som Max eller Mcdonalds. Nu handlar det om att förädla produkterna”, säger Ronald Domelid.

2017 omsatte bolaget 1,7 miljoner kronor och redovisade en förlust på cirka 600.000 kronor, enligt egen uppgift.

Bolaget har tidigare tagit in cirka 2 miljoner kronor via crowdfunding för utvecklingen av sina nya produkter.

Läs mer