Assa Abloy satsar på nytt digitalt lås

Assa Abloy
Assa Abloy satsar på nytt digitalt lås

Affärsutvecklingschefen Kristoffer Wadman med Assa Abloys nya låsstasning. Foto: Pressbild.

Caroline Englund

Reporter

Låsjätten Assa Abloy lanserade nyligen ett nytt digitalt lås som kan skruvas på direkt på dörrens befintliga lås.

Assa Abloy har de senaste åren satsat stort på digitala lås och enligt affärsutvecklingschefen Kristoffer Wadman är det just nu bolagets snabbast växande affärsområde.

Redan 2011 lanserades Yale Doorman, ett digitalt lås, som främst används av villaägare.

“Försäljningen där går fruktansvärt bra. Vi har en fantastisk tillväxt på Yale Doorman”, säger Kristoffer Wadman till Breakit.

Bolagets nya satsning Entr s vänder sig främst till personer som bor i lägenhet och den stora skillnaden från Yale Doorman är att det här låset kan skruvas på dörrens befintliga lås. Låset kan öppnas via en app på mobilen, med en fjärrkontroll eller med hjälp av fingeravtryck.

Liknande lås finns redan på marknaden, bland annat är det just den typen av lås som startupen Glue säljer.

Enligt Kristoffer Wadman tog det nya låset slut på lagret efter bara en vecka.

“Jag kan inte säga exakt hur många lås vi har sålt men det handlar om ett fyrsiffrigt belopp”, säger han.

Även Assa Abloy genomförde förra året ett pilotprojekt tillsammans med Postnord och Komplett där varor som beställts på nätet levererades innanför dörren hos kunder med digitala lås. I år ska bolaget ska satsa mer på den typen av samarbeten.

“Vi ser samarbeten med andra bolag som en allt viktigare del av affären ett av våra affärsområden och det växer hela tiden. I år har vi flera samarbeten på gång” säger Kristoffer Wadman.

Kopplingen mellan digitala lås och e-handel blev tydlig i oktober förra året när Amazon lanserade ett eget digitalt lås för att underlätta för sina kunder. Låset marknadsförs bland annat som en möjlighet att få varor levererade hos kunder som inte är hemma.

Samma månad köpte Assa Abloy bolaget August Home, vars specialistområde är just digitala lås.

Assa Abloy omsatte drygt 20 miljarder kronor fjärde kvartalet förra året och gjorde en vinst på cirka 3,4 miljarder kronor.  

Läs fler artiklar
LÄS MER