Sök

Amazon-frossa på börsen – svenska e-handlare pressas

SportamoreQliro

Jeff Bezos, vd och grundare Amazon. Foto: TT

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Men har marknaden överreagerat?

Att Amazon går in i Sverige under 2018 är en riktig lågoddsare. Enligt Breakits källor hade Amazon redan i slutet av förra året bokat in en stor lanseringskampanj i svenska medier som i sista stund blåstes av. Nu pekar en hel del på att premiären kommer ske till hösten.

"De senaste uppgifterna jag fått är att Amazon satsar på en lansering i Sverige i samband med Black friday i november. De ska bland annat handlat upp transport av massa varor från lager i Tyskland och England till Sverige", säger Magnus Wiberg som driver Eequity, en av de största investerarna i svenska e-handelsbolag.

På Stockholmsbörsen tycks investerarna redan prisat in den amerikanska jättens intåg i Sverige. Den senaste månaden har i princip alla e-handlare haft en dyster kursutveckling och på tre månaders sikt är bilden ännu dystrare.

"Det är Amazon-effekten vi ser bland investerarna. Folk gillar inte osäkerhet och nu vet man inte hur tufft det kommer bli för de lokala e-handlarna när Amazon går in i Sverige", säger Magnus Wiberg.

Den stora förloraren är Qliro som den senaste månaden är ner 26 procent och på tre månaders sikt tappat hela 45 procent av sitt börsvärde. I veckan tvingades bolaget vinstvarna efter bland annat oväntat många returer från kunderna. Men hotet från Amazon är ytterligare en förklaringen.

Den senaste månaden är Sportamore-aktien ner 13 procent, Bygghemma har fallit 24 procent, Dustin ner 2 procent, Lyko minus 11 procent och Boozt har backat 6 procent. Under samma period har Stockholmsbörsen som helhet gått ner med 2,6 procent.

"Amazon är en orsak till att kurserna tryckts ned men jag tycker att den reaktionen kan vara överdriven”, säger Erik Sprinchorn, förvaltare av en av börsen mest framgångsrikaste fonder, Swedbank Roburs Ny Teknik.

Han pekar på att Amazon istället kan skapa nya möjligheter för svenska e-handelsbolag:

“Långt ifrån alla e-handlare kommer drabbas negativt av att Amazon etablerar sig här. Tvärtom kan Amazon öppna upp en ny försäljningskanal och dessutom erbjuda en ny distribution som lokala e-handlare kan utnyttja", säger Erik Sprinchorn.

Riskkapitalbolaget Eequitys Magnus Wiberg är inne på samma linje:

"Personligen tror jag marknaden överreagerar. Amazon kommer vara positivt för e-handeln i Sverige, de stora förlorarna är traditionella handlare som inte digitaliserat sin verksamhet tillräckligt mycket".

Enligt Erik Sprinchorn har aptiten bland investerarna på börsen minskat för e-handelsrelaterade bolag.

"Det generella sentimentet har försämrats och intresset för e-handlare är inte lika stort som tidigare. Sedan har du såklart en del bolagsspecifika förklaringar som vinstvarningen i Qliro", konstaterar han.

Läs mer