Expert om varför skaparen av Angry birds befinner sig i kris

Breakit - Expert om varför skaparen av Angry birds befinner sig i kris
Peter Vesterbacka oroas inte av de drastiska åtgärderna inom företaget
Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Angry birds 2 har laddats ned över 30 miljoner gånger. Ändå har finska utvecklarstudion Rovio varslat 260 anställda bara i år.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Mobilspelbolaget Rovio verkar vara i en svår ekonomisk kris sedan ett år tillbaka och kan komma att göra sig av med över 300 anställda på bara ett år. Vd:n Peter Vesterbacka verkar dock inte särskilt orolig för bolaget.

“Vi måste helt enkelt prestera bättre än vad vi har gjort. Nu är vi mitt en process för att göra organisationen mindre och gå tillbaka till våra startuprötter”, säger han.

Trots att Angry birds 2 för IOS har varit det mest nedladdade spelet i över 100 länder vid olika tillfällen så har det bara varit det mest intäktsbringande spelet i tre länder.

Enligt mobilexpert Tero Kuittinen, vd på konsultbolaget Magid Associates, är ett av Rovios problem att de inte har klarat omställningen från en traditionell betalningsmodell till den så kallade freemiummodellen. Freemium innebär att spelet i sig är gratis. Företaget drar istället in pengar på att sälja hjälpmedel som till exempel extra liv eller nya figurer inne i spelappen.

“Angry Birds gjordes innan freemiummodellen blev populär och från början så betalade man för att ladda ned spelet. King och Supercell är bland ett fåtal bolag som har klarat av att knäcka freemiumkoden så det är en svår omställning”, säger han.

Candy crush saga och Clash of clans som är skapade av svenska spelbolaget King respektive finska Supercell har konkurrerat om att ligga i topp i flera år. Det har egentligen inte funnits några ordentliga utmanare varken i år eller förra året.

“Det svåra för branschen nu är att just de två spelen verkar vara fullständigt odödliga. Det har aldrig hänt förut att någon har lyckats hålla kvar så många betalande användare under så lång tid,” säger Tero Kuittinen.

Han tror dock att Rovio kan vara något på spåren nu och kanske kan resa sig igen.

“Nu verkar de ha en ny strategi som kanske kan funka. De kastar ut allt de har för att se vad kunderna nappar på. Det tror jag är en bra idé eftersom det är så svårt att skapa en riktig Candy crush-konkurrent. Eftersom de är såpass stora tror jag också att de har en fördel gentemot mindre spelstudios i och med att de kan jobba på fler projekt samtidigt.”

Läs fler artiklar
LÄS MER