Sök

Bloglovin byter både namn och vd – Northzone fortsätter att backa

Kamiu Lee.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Bloglovin byter namn, tillsätter ny vd och fyller på kassan från Northzone för att fortsätta satsa på influencer-marketing.
”Vi arbetar med hundratals varumärken och byråer”, säger nya vd:n Kamiu Lee.

Svenska Bloglovin grundades som en bloggplattform men beskrivs idag bättre som ett digitalt mediehus.

Bolaget satsar hårt på influencer-marketing, samarbeten med populära profiler i sociala medier, och aviserar nu en rad nyheter.

Bloglovin har bytt namn till Activate och tillsatt Kamiu Lee i rollen som vd. Hon ersätter därmed Giordano Contestabile.

"Det är väldigt spännande. Jag har varit i bolaget i fyra år och sett det växa och utvecklas vilket har varit fantastiskt”, säger Kamiu Lee till Breakit.

Activate har även fyllt på kassan med en okänd summa från den tidigare investeraren Northzone som deltog i en runda på 35 miljoner kronor 2016. Året innan tog bolaget även in 25 miljoner kronor, Northzone medverkade även då. 

Bloglovin grundades redan 2008 av Mattias Storm, Dan Carlberg, Daniel Swenson Daniel Gren och Patrik Ring. Idag huserar bolaget i huvudkontoret i New York.

”Kamiu har gång på gång visat sig hålla världsklass och är väldigt passionerad. Efter prat i styrelsen kände vi att det var helt rätt och hon är taggad och redo”, säger Mattis Storm om vd-bytet.

Namnbytet grundar sig i sin tur på det starka fokuset mot influencers. Därför väljer man att döpa om företaget till Activate, vilket är namnet på den nuvarande influencer-plattformen.

Bloggplattformen Bloglovin, som är en annan del av verksamheten, kommer dock att kvarstå under vanligt namn.

I början av 2016 köpte Bloglovin upp den amerikanska plattformen Sverve, där annonsörer kan köpa exponering hos influencers.

I dag har Activate 150.000 registrerade användare på sin plattform och hjälper bland annat varumärken att genomföra kampanjer med influencers. För det tar man sedan en provision.

En annan del av affärsmodellen går ut på att byråer och varumärken själva kan söka samarbeten på plattformen och ta del av data om registrerade influencers. Här baserar sig modellen på en månadsavgift.

Under det senaste året har bolaget jobbat med 75.000 influencers och genomfört 6.500 samarbeten i månaden.

Active jobbar dock inte exklusivt med sina influencers. 

”Vi tror på öppenhet och att folk ska kunna jobba med dem de vill. Vi hoppas att de samarbeten vi skickar ska göra att de vill fortsätta arbeta med oss”, säger Mattias Storm.

Activate vill inte dela med sig av några siffror om hur det går, men Kamiu Lee uppger att omsättningen fortsätter att växa varje år.

”Vi arbetar med hundratals varumärken och byråer”, säger hon men vill inte gå närmare in på kundkretsen

Det är även locket på om hur mycket pengar Northzone gått in med.

Kamiu Lee hyllar Pär-Jörgen Pärson, partner i Northzone.

"Han har varit en fantastisk partner och vi arbetar väldigt nära tillsammans."

Pär-Jörgen Pärson säger sig i sin tur se stor potential i influencer-marketing.

"Activates unika relation, hängivenhet till deras influencers och ledande kunskaper gör dem till en självklar ledare bland de konkurrerande företagen", säger han, enligt Techcrunch.

Läs mer