Sök

Peter Eriksson träffade Facebook: "Gjort alldeles för lite"

GoogleMeta

Peter Eriksson. Claudio Bresciani /TT/Istockphotos.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Peter Eriksson har träffat Facebook för att diskutera åtgärder och risker inför det svenska valet.
”Hittills har man gjort alldeles för lite för att hålla rent", säger digitaliseringsministern.

Det har varit en hektisk vecka för den svenska digitaliseringsministern Peter Eriksson. I måndags träffade han Google Sverige och i dag stod ett möte med Facebook på agendan i Dublin.

Under mötena, som involverar ett flertal aktörer, har exempelvis frågor om trollfabriker, transparens och hantering av illegalt innehåll på nätet stått på agendan.

Frågor som är högaktuella när Sverige nu kommer allt närmare höstens val.

När Breakit når Peter Eriksson har han precis avslutat ett fem timmar långt möte med representater från Facebooks europakontor. Frågorna har bland annat rört efterlevnad av den nya dataskyddsförordningen som träder i kraft i maj. 

”Det berör de här företagen väldigt mycket, om de inte lever upp till de här nya tuffare kraven som innebär mer makt åt användarna kan det handla om mångmiljardböter”, säger Peter Eriksson.

Facebooks plattform har tidigare använts för att manipulera exempelvis det amerikanska valet. Nu lägger sociala mediejätten mer resurser för att få bukt med falska konton och trollfabriker.

”Hittills har man gjort alldeles för lite för att hålla rent, men nu sätter man betydligt mer resurser och ska gå från 10.000 till 20.000 anställda som ska jobba med det här under året”, säger Peter Eriksson.

Känner du en oro inför det svenska valet och de svenska användarna?

"Ja. Man måste fortfarande räkna med att falska nyheter kan vara en stor fråga, de kommer inte att få bort alla trollfabriker under den här tiden”.

Hur välinformerat och källkritiskt är det svenska folket i de här frågorna?

”Alla är nog medvetna om att det finns falska nyheter men jag tror att vi är ganska lättlurade, det går att skapa saker som påverkar", säger Peter Eriksson.

Han syftar exempelvis på missledande information som kan få människor att avstå från att rösta på ett visst parti.

Ministern berättar även att Facebook idag bekräftat att man under sommaren kommer införa ett nytt system som ska ge ökad transparens gällande avsändare av reklam, en förändring han efterfrågat och välkomnar.

Peter Eriksson betonar vikten av transparens i en tid där allt fler partier och organisationer vänder sig till plattformsjättarna för att nå ut.

”Företagen är medveten om riskerna och har sett vad som kan hända i det amerikanska valet, de vill inte ha den kritiken så de vill medverka till att hålla rent”.

Under tisdagskvällen frågades Facebook-grundaren Mark Zuckerberg ut av amerikanska senatorer om Cambridge Analytica-skandalen och plattformen.

”En del frågor var bra andra var mindre lysande. Som gammal KU-ordförande kan man tycka att de kunde vara lite bättre förberedda ibland. Jag tycker väl också att Zuckerberg hade kunnat ge lite tydligare och klarare besked om vad som kommer hända framöver", säger Peter Eriksson.

Han understryker samtidigt att det är positivt att Facebook medverkar i utfrågningen som kan bidra till förändring.

"Man kan tycka att det kanske delvis är ett skådespel men jag tror ändå att det är positivt i det stora hela".

På fredag väntar ytterligare ett möte med Facebook och Google. 

Läs mer