Nya ägare ska få pengarna att flöda hos e-handlaren Winefinder

Breakit - Nya ägare ska få pengarna att flöda hos e-handlaren Winefinder
Robert Henrysson, Ole Nielsen och Tobias Nissen.
Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Det har varit ett tungt år för nätvinhandlaren Winefinder. Nu kommer fem nya investerare in som även tar olika roller i företaget. Totalt stärker Systembolaget-utmanaren sin stridskassa med 15 miljoner kronor.

Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Winefinder grundades i Helsingborg redan för tio år sedan av Ole Nielsen. På den tiden var det främst en vinklubb med fokus på kvalitetsviner. I juni 2007 beslutade EG-domstolen att riva upp förbudet mot alkoholimport till Sverige och därmed öppnades dörren för e-handel med alkoholdrycker.

Vinklubben var först i Sverige att få tillstånd av Skatteverket att bedriva distansförsäljning till svenska privatkunder. Sedan 2011 har företaget funnits även online.

“I dag har det varit en vinbutik som sålt via nätet, men vi vill göra det till en riktig e-handel. Målet är att bli en av Sveriges bästa e-handlare alla kategorier”, säger Robert Henrysson, som precis tillträtt som marknadschef.

Han är en av Winefinders fem nya ägare och har tidigare grundat spelbolaget Jadestone tillsammans med Tobias Nissen och Patrik Roos. 2012 köptes deras företag upp av den amerikanska casinojätten WMS Gaming. Även de senare två tar steget in i Winefinder, liksom Alex Tengvall, tidigare vd och huvudägare för matföretaget Risenta och Johan Curman som också varit delägare i Risenta.

“Vi var på jakt efter att få fortsätta använda våra kunskaper inom webben och hur man jobbar mot konsumenter. Jag har en telekombakgrund så jag är lockad av avregleringsmarknader där det nya möter det gamla på ett spännande sätt,” Robert Henrysson.

I juni investerade de totalt 15 miljoner kronor i Winefinder och det finns möjlighet att ytterligare skjuta till 10 miljoner kronor på sikt.

Verksamheten är uppdelad i en svensk- och en danskregistrerad del. Det svenska dotterbolaget sålde vin för 6,5 miljoner kronor 2014 visar dokument från Bolagsverket, medan den totala omsättningen slutade på 43 miljoner kronor, enligt ägarna.

Resultatet för Winefinderkoncernen har försämrats kraftigt under 2014 jämfört med 2013. Den svenska delen redovisar en förlust på 4 miljoner kronor jämfört med en förlust på 1,5 miljoner kronor. Den danska delen gick plus minus noll under förra året.

“Både lönsamheten och tillväxten har varit hämmad av olika anledningar. Man gjorde stort samarbete under förra året som har bromsat upp utvecklingen. Det var en del av de grejer man arbetade bort vilket har varit en förutsättning för den tillväxt vi tror kan komma. Jag vill inte gå in på vad det var för samarbete, men det fanns vissa exklusiviteter som gjorde att man satt fast ett tag,” säger Robert Henrysson.

Ole Nielsen kommer att vara kvar som vd i bolaget. 

"Jag är jätteglad, det har varit tufft att bygga upp det här och det känns toppen att få in kapital från entreprenörer som kan bidra med kunskap, inte bara kapital. Målet är att göra vinst nästa år," säger han.

E-handeln växer så det knakar, inte minst inom mat. I somras tog till exempel Mathem in 207 miljoner kronor från Anders Holch Povlsen - en av Danmarks mest framgångsrika e-handelsinvesterare.

“Det är samma trend vi ser med viner som för matkassar. Vi har ett mer än dubbelt så stort sortiment som en normal Systembolagsbutik, bättre priser och vi kör hem det till dörren. Det handlar mycket om att göra det bekvämt för folk,” säger Tobias Nissen som snart kommer att tillträda som affärsutvecklingschef.

Men hur snabbt kan man då få vinet levererat? Just nu tar det en vecka.

“Vi tittar på att korta ned det, det ska gå mycket snabbare. Ett av våra huvudprojekt är att se över snabbare leveranser,” säger Tobias Nissen.

Sortimentet består av 4.300 viner. Det är inga boxar utan urvalet är precis som från början – kvalitetsviner som köps in av olika vinkännare. På sajten kan du fylla i vilka viner du brukar köpa, vilken prisklass du är ute efter och vilken mat du ska äta till drycken.

“Din vinprofil kommer att utvecklas så att vi kan bli ännu pricksäkrare med att rekommendera viner till dig. Om vi skulle tipsa om något som du inte gillar så kommer du att få pengarna tillbaka, det är en kvalitetsgaranti som vi har,” säger Robert Henrysson.

Den nya sajten kommer att lanseras om några veckor. Till en början kommer fokus att vara den svenska marknaden.

“Vår bakgrund har ju varit att jobba extremt internationellt. I spelbranschen hade vi kunder över hela världen så ganska snabbt handlar det om att växa i Europa,” säger Tobias Nissen.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel