Sök

Starta eget företag – Så skriver du ett bra pitch deck

Startupskolanstarta eget

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Alla snackar om vikten av ett bra pitch deck – men vad är det bra för och vad ska det innehålla? Startupskolan reder ut frågetecknen.

Låt oss säga att du har kommit på vilken idé och affärsmodell du tänker satsa på. Du kanske har byggt en enkel prototyp men nu börjar pengarna i kassan att sina. Innan du börjar kontakta potentiella investerare är det bra att sätta idén på pränt genom ett pitch deck. 

Enkelt förklarat är pitch deck en kort presentation om ditt företag, din idé och affärsplan. Presentationen görs ofta i program som Powerpoint, Prezi eller Keynote och är ett viktigt verktyg för att väcka riskkapitalisternas intresse.

Breakit har tagit hjälp av Marta Sjögren, partner på det svenska riskkapitalbolaget Northzone för att hjälpa dig att konstruera det bästa möjliga pitchdecket. Vi tipsar om vad du behöver tänka på, vad som är nödvändigt att ha med och hur du ska undvika vanliga fallgropar.

Först och främst: det är viktigt att ha ett bra pitch deck, men det är också viktigt att ta kontakt med investerare, annars finns det en grym pitch som ingen läser. Hur du gör det kan du läsa mer ingående om här. 

“Det är viktigt att börja bygga relationer med investerare i god tid. Det är lika bra att ta kontakt så tidigt som möjligt, redan när storyn sitter. Man får relativt snabbt en bra ide av vilka investerare som är intresserade”, säger Marta Sjögren och fortsätter:

“Det bästa sättet att nå oss är att bli refererad av en annan entreprenör eller att nå ut direkt till oss via mejl”.

"Allt över 20 slides är för långt"

Men när du väl har tagit kontakt med investerarna då?

Det är inte bara att googla efter innehållsförteckningen på ett pitch deck och plocka första bästa mall som dyker upp i resultatlistan. Marta Sjögren läser mellan 20 och 40 pitch decks i veckan och har stenkoll på hur ett pitch deck bör vara uppbyggt. Det är värt att fundera på vad som är relevant information att ta med i ett pitch deck och det är viktigt att det inte blir för långt.

Bild från Ubers pitch deck från december 2008.

“Allt över 20 slides är för långt för ett första deck. Undvik allting som inte är kärnan. Tala om vad som är den faktiska berättelsen, varför den är relevant och intressant”, säger hon.

“När man skickar in sitt pitch deck för första gången ska det vara ett läsmaterial som kan stå på egna ben även utan en presentatör. Skapa en röd tråd och en berättelse, som du har understödjande material för att bevisa. Det är bra med tydliga titlar som exempelvis berättar att ni växer snabbt, sen kan ni visa faktan som bevisar det.”.

“Det är inte bra om man presenterar siffror som inte är relevanta för bolaget, då kan det kännas som att de använt en standardmall utan att reflektera över den. Fokusera på fakta och nummer kring ditt företag och identifiera vilka siffror som är viktiga för er.”

Lägg tid på layouten

Hur ett pitch deck ska se ut kan variera lite, det viktiga är att informationen är tydlig och enkel att utläsa.

“Det ska vara ett tydligt budskap per slide. Jag investerar högst 10 sekunder på att läsa en slide när jag läser det första gången. Huvudmeddelandet bör vara tydligt så fort man tittat på sliden.”

Det är även värt tiden att lägga lite kärlek på hur varje slide i ditt pitch deck ska se ut och blanda gärna text och grafik.

“En bra pitch deck ska ha en bra balans av substans och design, där relevanta diagram och bilder kan hjälpa att berätta storyn. Grafisk layout till en presentation vad ett butiksfönster är till en affär.”

Linkedin var för nätverk vad Google var för sökmotorer, enligt deras pitch deck från 2004. 

Låt oss ta en paus och sammanfatta vad vi lärt oss så här långt.

# Det är alltså viktigt att ta kontakt tidigt.

# Din presentation ska följa en röd tråd och blanda både fakta och en historia – det är viktigt för att fånga intresset hos den som läser.

# Siffror är viktiga, men de ska vara relevanta för just ditt företag.

Nämn relevanta människor

Så vilka fällor ska man undvika?

Det är viktigt att presentera rätt människor i ditt pitch deck. Potentiella investerare vill ha fler namn än vd:n att relatera till, men de behöver inte känna till varenda konsult som varit involverad i företaget. Se till att alla personer som du kopplat till företaget faktiskt vet vilka ni är.

“Fokusera på att presentera nyckelpersoner i företaget. Det är svårt att göra en kort och koncis presentation av en person, men vi intresserar oss för teamet och vill veta varför det här är superstars som vi ska investera i”, säger Marta Sjögren och fortsätter:

"En sak som jag ser och ibland ifrågasätter är när man lägger till advisory board (rådgivande kommité reds.anm.) som en slide. Det kan vara bra att ha, men då får man förstå att vi sannolikt kommer att ringa till dessa personer och göra en referenskontroll – då är det bra om ni har synkat om deras involvering i bolaget”.

Marta Sjögren levererar också ett sista råd i den här delen av Startupskolan. Planera framåt och visa att ni kan ta vara på pengarna som ska investeras i ditt företag.

“En sak jag ser alldeles för ofta är företag som vill ta in kapital för att uppnå något inom sex månader. Det är alldeles för kort. För att kunna bygga mot relevanta milstolpar bör du ha minst 18, eller helst 24, månader som startbana”, säger hon.

LÄS MER: 6 viktiga råd från investerarna när du ska pitcha din idé

 

Missa inte alla delar i ditt pitch deck

Organisationen Venture Cup, som står bakom Sveriges största entreprenörstävling med samma namn har valt att göra om tävlingen för att passa moderna entreprenörers behov. Istället för att skicka in en affärsplan som man gjorde tidigare, tävlar man numer med sitt pitch deck. 

Julia Selander, vd för Venture Cup, tipsar om vad du inte får missa när du skapar en bra pitch deck eller presentation av din affärsidé:

1. Introduktion

Inled ert pitch deck med en kort introduktion om vilka ni är och varför ni ska presentera ert case. Till exempel: Söker ni finansiering, feedback på er affärsidé eller kontakter inom en viss bransch? Introduktionen bör vara kort och koncis och skapa ett intresse hos betraktaren.

2. Problem

Beskriv det problem/behov ni har identifierat och löser. Förklara för vilka det är ett problem (målgruppen), hur stort problemet är för dem och hur ofta det uppstår. Extra bra är om ni kan visa hur mycket pengar den potentiella kunden är villig att lägga för att få problemet åtgärdat.

Genom en tydlig och grundlig problembeskrivning visar ni att ert team förstår marknaden ni agerar på. Beskriv gärna trender inom det berörda området och redogör för eventuella intervjuer med målgruppen som bekräftar problemet. En metod som kan vara svår att hantera men effektiv om man lyckas, är att beskriva problemet så att det berör både hjärtat och hjärnan hos betraktaren.

3. Lösning

Beskriv sedan hur er produkt eller tjänst löser problemet – och fördelarna med den. Är den exempelvis smidigare än befintliga alternativ, billigare, skapar en bättre känsla eller sparar kunden tid?

4. Produkt / tjänst

Visa hur ni tänker er att produkten eller tjänsten ska se ut, till exempel i form av en skiss eller prototyp. Ett stort plus är om ni kan demonstrera hur denna fungerar, eller ska fungera om den inte är färdigutvecklad.

5. Verifiering

Förklara hur ni verifierat att er produkt eller tjänst faktiskt löser det påvisade problemet. Berätta om ni har låtit potentiella kunder testa er produkt eller tjänst, vilken feedback ni fått av det och vilka förbättringar ni har gjort utifrån den feedbacken.

6. Team

Beskriv teamet bakom er idé. Vilka är ni och vilken erfarenhet har ni som understryker att ni är rätt team för att ro den här affärsidén i hamn? Inkludera gärna vilken rolluppdelning ni har i teamet.

7. Marknad

Beskriv hur stor marknaden är för er produkt eller tjänst. Hur många potentiella kunder finns på marknaden. Finns det möjlighet att skala upp verksamheten till fler geografiska områden än den ni inledningsvis riktar er gentemot? I sådana fall, hur stor är den potentiella marknaden? I vissa fall kan en produkt eller tjänst även anpassas för att passa andra branscher än den initiala, finns det någon sådan för er produkt eller tjänst och i sådana fall hur stor är marknaden för den?

8. Konkurrenter

Beskriv era konkurrenter. Är det en helt ny produkt eller tjänst och det därför inte finns några direkta konkurrenter – berätta vad alternativet till er produkt eller tjänst är. Hur löser kunderna problemet idag? Bonus är om ni kan beskriva hur stor andel av marknaden era konkurrenter äger – och vilken andel ni själva ämnar att ta.

9. Affärsmodell

Hur ska ni tjäna pengar? Hur ser er modell ut för att göra affärer? Hur ska kunderna betala för produkten eller tjänsten? Direktbetalning, abonnemang? Beskriv det – och koppla intäkterna till er budget.

10. Investering

Beskriv er budget, hur ni ska klara likviditeten och hur många produkter ni måste sälja för att nå break-even. Det kan vara svårt – och det finns många osäkerheter i antagandena, men studier visar att denna del får mest uppmärksamhet av investerare.

Det är också i den här delen ni kan berätta vad ni söker. Om ni söker kapital till er affärsidé berättar ni här hur mycket pengar ni söker, vad ni planerar att använda pengarna till och vad investeraren får i utbyte. Men: ofta kan man ha olika villkor för olika investerare. Ett tips är därför att inte skriva ut detta i presentationen utan istället leverera det muntligt när ni ses.

11. Kontaktuppgifter

Avslutningsvis lämnar ni era kontaktuppgifter och berättar hur intresserade kommer i kontakt med er.

Läs mer