Nyheter24-grundaren bakom ny matsatsning på nätet – Fodi ska få dig att handla lokalt

Breakit - Nyheter24-grundaren bakom ny matsatsning på nätet – Fodi ska få dig att handla lokalt
Vd:n Jonas Hammargren, Patrik Sandberg, Niklas Prager och butikschefen Jenny Flodman.
Towe Boström
Towe Boström
Reporter

”Vi har ingen brådska och ska inte vara störst i världen imorgon", säger Patrik Sandberg.

Towe Boström
Towe Boström
Reporter

Konkurrensen om nätmatkunderna blir allt hårdare – nästa utmanare är Fodi som marknadsför sig som en "hyperlokal" matbutik på nätet. 

Företaget nischar in sig i specifika områden där utbudet anpassas efter invånarnas önskemål. Samtidigt ska man samarbeta med lokala producenter och det lokala föreningslivet. 

Först ut i satsningen, som drar igång idag, är Bromma utanför Stockholm. Bakom initiativet står en rad entreprenörer, bland annat Nyheter24-grundaren Patrik Sandberg, Niklas Prager och John Harmander, som har en bakgrund från Casumo.

”Folk är stressade, exempelvis småbarnsfamiljer, men handlar ändå inte på nätet. Utmaningen som vi vill lösa, och vår mission, är att få fler att handla lokalt", säger Patrik Sandberg.

För att lyckas med det har Fodi byggt upp ett lager med runt 10.000 produkter i Järfälla. Fokus ligger på personlig service och ett utbud som anpassas efter Brommabornas önskemål.

De kan nu klicka hem maten och få den levererad till önskad plats inom någon timme.  

Jonas Hammargren, vd på Fodi, menar att det lokala fokuset både ger en miljövänligare och snabbare leverans. 

"Våra ambassadörer åker till ett kvarter och knackar på en dörr, och nästa leverans är fyra dörrar bort. Det betyder att de har mer tid och kan ge den där lilla extra servicen". 

Att det blev just Bromma som är först ut beror på närheten till lagret i Järfälla, men även för att det finns ett rikt föreningsliv och många barnfamiljer att charma.  

För att nå ut lokalt genomförs samarbeten med föreningslivet, exempelvis dietister som tar fram mellanmål för Brommapojkarna. 

”Vi är helt ointresserade av att sätta en skylt på en arena, vi vill göra saker tillsammans, och kravet är att klubbarna också engagerar sig”, säger Patrik Sandberg.

Fodi smyglanserades faktiskt redan i november men rullas nu ut i större skala.

Grundarna menar att den största utmaningen handlar om att förändra människors etablerade köpbeteende. 

”Allting kommer inte att fungera perfekt, vi lär oss under vägen med våra kunder. Allting bygger på lojalitet, vi ska inte ha flest antal kunder utan bäst kundrelationer”, säger Patrick Sandberg. 

Starten har finansierats av grundarteamet, på runt tio personer, tillsammans med ett antal privata externa finansiärer. Framöver väntar fortsatt expansion där vidare utrullning i Norrort, Stockholm, är det logiska steget. 

”Vi har ingen brådska och ska inte vara störst i världen imorgon. Vi ska visa att det fungerar och sedan skala upp till nya områden. Om två år ska vi vara lönsamma”, säger Patrik Sandberg.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel