Sök

Oneplus kränger mobiler för miljarder – nu tar grundaren svenska studenter till Kina

OneplusKinaExplore China

Carl Pei, marknadschef och medgrundare av Oneplus tillsammans med Josefine Gillver, projektledare för Explore China. Foto: Press

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Carl Pei vill få fler studenter att få upp ögonen för den snabba utvecklingen i Kina.
"Det känns som att svenskar har slutat bry sig om makrotrender", säger han.

Carl Pei är den svensk-kinesiske entreprenören som byggt upp mobilföretaget Oneplus med sina medgrundare i Shenzhen i Kina. Förra året sålde bolaget telefoner för hela 11 miljarder kronor och gjorde sitt mest lönsamma år någonsin.

Trots att han själv lyckats bygga ett riktigt storföretag är han orolig för resten av den svenska entreprenörsscenen, framförallt för att de kommer bli utkonkurrerade av kinesiska bolag.

“Vi ser en enorm konkurrens som exporteras från Kina nu i takt med att den inhemska marknaden här blir allt tuffare att konkurrera på”, säger Carl Pei.

Han själv tröttnade på Sverige redan under studietiden på Handelshögskolan i Stockholm. Innan han började plugga tyckte han sig se tre viktiga makrotrender: Digitaliseringen kommer förändra allt, e-handeln kommer förändra allt och förändringen sker i Kina.

“Under de tre första åren pratade vi inte en enda gång om digitala bolag, e-handel eller Kina”, säger han, och fortsätter:

“Sveriges historia är full av fantastiska entreprenörer och fantastiska bolag. Det är inte en slump att vi har flest Fortune 500-bolag (Magasinet Fortunes lista över världens 500 största bolag sett till omsättning reds. anm.) per capita i världen. Men nu känns det som att folk har slutat bry sig om makrotrender. Om jag tittar på min egen krets bryr de sig bara om Sverige och Norge och kanske Storbritannien och USA”, säger han.

Nu har han startat ett nytt projekt för att fler svenskar ska få upp ögonen för den snabba utvecklingen i Kina. Genom initiativet Explore China, bjuder Carl Pei, och hans företag Oneplus, 16 svenska studenter på en resa till Kina för att besöka företag och entreprenörer. På besökslistan står bland annat drönargiganten DJI, klocktillverkaren Daniel Wellingtons Kina-kontor och dejtingappen Tantans grundare Yu Wang, som nyligen sålde sin startup för 6 miljarder kronor.

“Vi vill ge studenterna en förståelse för hur man når kinesiska konsumenter och vad det finns för skillnader och likheter mellan länderna och hur vi i Sverige kan behålla konkurrenskraften när 250 miljoner kineser har både utbildning och pengar idag”, säger Josefine Gillver, projektledare för Explore China.

Varför är det just studenter ni vill ta med?

“Vi tror att det är där vi behöver börja. Om de får den här möjligheten tidigt kan de få verktygen och självförtroendet som krävs för att lyckas globalt”, säger hon.

Vem som helst som studerar på heltid på ett svenskt universitet har möjligheten att ansöka till resan. På en vecka har bolaget fått in över 200 ansökningar till sina 16 platser och deadlinen för ansökningar stänger redan om två veckor.

“Det är en del av lärdomen kan man säga. I Kina går det fort”, säger Josefine Gillver.

Läs mer