Sök

Inte bara millennials vill äga Spotify – aktien lockar alla åldrar

Spotify

Foto: Isabell Höjman/TT

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Spotifys inträde på New York-börsen lockar till sig sparare och investerare oavsett ålder.

Millennials, alltså personer mellan 18 och 34 år, är den grupp som främst streamar musik via Spotify. Men de är långt ensamma om att vilja äga andelar i tjänsten.

För tre dagar sedan tog Spotify klivet in på New Yorkbörsen vilket är den största svenska börsnoteringen sedan Telia noterades år 2000. Efter en första affär på 165,90 dollar sjönk aktien och stannade vid 149 dollar.

För ett år sedan börsnoterades en annan favorittjänst bland de unga – chatt- och bildappen Snapchat. Anmärkningsvärt många millennials har valt att investera i det bolaget, men någon sådan tendens kan man alltså inte se i fallet Spotify, rapporterar nyhetsbyrån Reuters.

De amerikanska nätmäklarna Fidelity och TD Ameritrade vittnar om att efterfrågan ses bland alla åldersgrupper.

Fidelity har noterat att den så kallade babyboomgenerationen, folk födda mellan 1946 och 1964, är något mer benägna att handla Spotify-aktier. Baby boomers har gjort nära en tredjedel fler köp jämfört med millenials och 20 procent fler än generation X (födda på 60 och 70-talet). Den här trenden ser Fidelity när det gäller tech-noteringar generellt.

Enskilda investerare som Reuters har pratat med är osäkra på om de skulle köpa Spotify-aktier.

“Jag vet att många privata investerare fortfarande ser de här VC-backade techbolagen som förutbestämda börs-floppar”, säger Layla Tabatabaie, entreprenör och rådgivare för tech startups, i New York.

Andra säger att de bara skulle överväga att köpa aktier till ett lägre pris.

“Det är verkligen ett starkt bolag med tanke på vilken tjänst de erbjuder. Jag skulle överväga att köpa, men inte till de här prisnivåerna”, säger Jonathan Johnson, som arbetar på en bank i Oregon.

Läs mer