Sök

Unitis elbil säljs på Mediamarkt – nu saknas bara en fabrik

UnitiMediamarkt

Unitis prototyp ställdes tidigare ut på Mediamarkt i Skåne. Foto: Johan Nilsson/TT

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Det skånska elbilsbolaget tar in nytt kapital – men fabriken i Landskrona kan vara hotad.
“Vi går in i nästa fas nu", säger bolagets vd Lewis Horne.

Uniti är den lilla svenska elbilen som ska rensa stadsbilden på vräkiga SUV:ar och breda amerikanare. Unitis elbil beräknas kunna nå en räckvidd på 15–30 mil på en laddning och rymma två personer, med en topphastighet på 130 km/t.

För ungefär ett år sedan gick bolaget ut med sina storslagna planer på att bygga en fabrik för en halv miljard kronor i Landskrona. Tanken var då att finansiera satsningen med en gigantisk crowdfundingrunda.

Sedan dess har det varit relativt tyst kring bolaget.

Nu visar dokument som Breakit tagit del av att bolaget tagit in ny finansiering. Någon halv miljard handlar det dock inte om. Emissionen som gjorts är på drygt 10,5 miljoner kronor. Pengarna kommer dels från hundratals småsparare som investerat mindre summor direkt via bolagets sajt – som en slags ständigt pågående gräsrotsfinansiering – och dels från en mindre grupp affärsänglar som satsat något större belopp.

Bolaget värderades i samband med investeringen till över 800 miljoner kronor. Enligt bolagets vd Lewis Horne är det ingen omedelbar brådska att få in kapitalet.

“Vi går in i nästa fas nu som handlar om att designa bilen för massproduktion. Det innebär, från ett ingenjörsmässigt perspektiv, en nästan helt ny design. Tillverkning i stor skala börjar först 2019. Så länge vi når våra finansieringsmål vid rätt tid borde vi kunna möta våra deadlines”, säger han, men vill inte gå in närmare på de exakta finansieringsmålen.

Sedan Breakit pratade med bolaget för ett år sedan har en stor förändring skett i verksamhetsmodellen. Nu är inte längre planen att själv bygga fordonen. Det ska istället läggas ut på en produktionspartner.

“Vi vill fortfarande ha fabriken i Landskrona men det är tydligt att vi inte kan få in så stor finansiering för produktion själva. Vi ser att volymerna är för stora för att vi själva ska kunna hantera produktionen”, säger Lewis Horne.

Vad är det ni kommer styra över om inte tillverkningen?

“Vi kontrollerar allt som har med kundupplevelsen och försäljning att göra och vi utvecklar produkten. Tänk på hur Apple gör. De designar telefoner men har en tillverkningspartner i Foxconn”, säger han.

Den nya produktionsprototypen beräknas stå klar vid slutet av året och kommer sedan att rullas ut i en slags betatest. Med hjälp av en app ska vem som helst kunna boka bilen för ett testvarv på 10–15 minuter.

“Vi vill engagera så många som möjligt i vår process istället för att vara hemlighetsfulla. Vi vill samla in så mycket information och reaktioner på produkten som möjligt”, säger Lewis Horne.

Under de senaste månaderna har bolaget också kört en testpilot med elektronikhandlaren Mediamarkt för att se hur intresset för fordonen ser ut. För 1400 kronor får konsumenter möjligheten att förhandsboka en bil på Mediamarkts hemsida. Förhandsbokningen är dock inte bindande och pengarna är återbetalningsbara.

Hittills har 2500 fordon bokats. Prislappen på de färdiga bilarna börjar på 145.000 kronor för basmodellen.

“Det har varit väldigt hög efterfrågan. Det här var bara en liten pilot. Hade vi satsat stenhårt på sälj och gått via traditionella distirbutörer tror jag säkert att vi hade kunnat nå upp till 50.000 förhandsbokningar av det här slaget. Men det krävs rätt omfattande system för att hantera den mängden beställningar. Nu handlar allt om att få produktionstypen klar”, säger Lewis Horne.

Läs mer