Rekordmånga anmälningar mot Postnord

Breakit - Rekordmånga anmälningar mot Postnord
Foto:TT
Caroline Englund
Caroline Englund
Reporter

Anmälningarna mot Postnord ökar kraftigt och 2018 kan bli ett rekordår.

Caroline Englund
Caroline Englund
Reporter

De senaste åren har Postnord varit i rejält blåsväder över försenade och borttappade brev. Uppmärksamheten kring företagets avgift för att hantera moms på Kinapaket har också lett till frustration hos vissa kunder.

Den frustrationen har inneburit att anmälningarna mot Postnord har ökat lavinartat de senaste åren.

Svenska Dagbladet har sammanställt anmälningar med klagomål mot Postnord som kommit in till Konsumentverket, Allmänna reklamationsnämnden (ARN) och Post- och telestyrelsen (PTS). Hos flera av myndigheterna har anmälningarna mångdubblats.

Anmälningarna till Konsumentverket har mer än fördubblats varje år sedan 2014 och uppgick 2017 till 83 stycken. Postnord har därmed klättrat upp till plats elva över Sveriges mest anmälda företag. I år har redan 39 anmälningar kommit in, så håller trenden i sig blir det ett nytt rekordår.

Även till ARN har anmälningarna ökat kraftigt de senaste åren. 2014 kom det bara in 4 stycken, förra året hade den siffran ökat till hela 63 stycken. Hittills i år har 24 anmälningar kommit in.

PTS, som bevakar postväsendet i Sverige, kontaktades 2 554 angående Postnord och Bring Citymail 2017 – det går att jämföra med 650 gånger 2014. Men här rör alltså inte alla ärenden Postnord.

Enligt Konsumentverket presschef Hans Lundin handlar en del av klagomålen den nya avgiften som införts på paket från Kina och enligt PTS  handlar den absoluta majoriteten av klagomål om brev som har delats ut fel, kommit fram för sent, eller inte kommit fram alls.

Postnords kommunikationsdirektör Thomas Backteman säger till Svenska Dagbladet att det inte är orimligt att den hänger ihop med den negativa bevakning som har varit kring Postnord under den här tidsperioden men att Postnord tar till sig av kritiken.  

“Det är naturligtvis alltid olyckligt när våra mottagare inte tycker att vi lever upp till deras förväntningar”, säger han till tidningen.  

Läs fler artiklar
LÄS MER