Våga testa och förkasta din kära idé så fort det bara är möjligt

Breakit - Våga testa och förkasta din kära idé så fort det bara är möjligt
Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Det är sommar och du kanske har några veckors ledigt. Ett perfekt läge att tänka igenom dina bästa affärsidéer och ta steget mot livet som entreprenör. Här är del 3 i Breakits startupskola.

Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Lansera din produkt så snabbt du bara kan – trots att den är långt ifrån klar. Det kan vara helt avgörande för att du ska lyckas.

Startupskolan har hittills gett dig tips på hur du kan tänka kring kundgrupp och idéer. Nu är det dags att börja bygga och utveckla. Har du inte sprungit på begreppet lean startup förr, så lär det här knappast bli sista gången.

Filosofin bakom lean startup går ut på att kontinuerligt vidareutveckla produkten och släppa nya innovationer och små förändringar – istället för att lansera stort.

Centrala begrepp inom lean startup är är minimum viable product (MVP) och pivot. Det senare uttrycket används för att beskriva bolag som går mot ett misslyckande och sedan gör om sin affärsmodell. Man kan säga att det var det som bolagen i den här artikeln gjorde.

MVP kan översättas till den enklaste gångbara produkten. Så fort bolaget har en fungerande produkt vill man få ut den för att se hur användarna reagerar och finslipa utifrån deras feedback. Syftet är att eventuella fel ska kunna rättas till så tidigt som möjligt.

Serieentreprenören Louise Fritjofsson har grundat tre bolag och lärt sig vikten av att testa sina idéer – och eventuellt förkasta dem – på ett tidigt stadium.

“En av de svåraste uppgifterna är att hitta rätt sätt att testa sin produkt på. Som entreprenör är man så otroligt målinriktad och fokuserad på att man SKA hitta rätt, så att ha uthållighet att testa tillräckligt länge och att verkligen läsa in alla signaler är svårt. Man måste helt enkelt spela sin egen djävulens advokat för att verkligen lyckas med en MVP-testing”, säger hon.

Sitt första bolag, e-handelssajten Popsox, sålde hon till postorderföretaget Consortio Fashion Group, som äger Haléns och klädsajten Bubbleroom. Då hade hon inte ens fyllt 21 år.

Kort därefter drog hon igång sitt andra bolag, annonsnätverket Adprofit, som hon fortfarande är styrelseordförande för.

Men Louise Fritjofsson har alltid haft större – och globala – ambitioner.

2013 tog hon sitt pick och pack och flyttade till San Francisco för att dra igång träningstjänsten Vint. Idén var att skapa en plattform där hela världens personliga tränare kunde lägga upp olika pass för att nå ut till träningssugna personer i sitt närområde.

Intresset för tjänsten var stort och teamet tog in 1,8 miljoner dollar i riskkapital från Creandum och DN Capital. Men resan som följt har inte varit spikrak. Bolaget har fått slut på pengar och medgrundare har lämnat.

På egen hand har hon dock stöpt om affärsmodellen och idag är Vint ett bokningssystem för träningsstudios. Bolaget är, enligt Fritjofsson, lönsamt och växer i stabil takt från låga nivåer. Nyligen tillsatte hon en ny vd för att själv bli styrelseordförande.

I efterhand önskar hon att Vint-teamet jobbat med större MVP-projekt kring specifika funktioner som de byggde.

För att hjälpa både sig själv och andra har hon sammanställt en checklista:

1. Gör inte allt hårt arbete
Utvärdera om du kan testa dina antaganden på redan befintlig teknik. Gör allt du kan för att spara tid och pengar utan att behöva kompromissa med testet. Bolag som Shopify, Squarespace och Tictail gör det enkelt att få ut något snabbt på marknaden utan stora investeringar.

2. Samla in data så effektivt som möjligt
Skapa en eller flera landningssidor för att samla in data om hur användarna beter sig. En landningssida är den sida som besökaren klickar sig till, och är i det här fallet riktad mot en viss målgrupp eller sökord. Kom ihåg att bygga tillräckligt med funktioner för att samla in data, men inte mer än så. Det är helt okej att knappar, filter och “köp nu”-funktioner inte fungerar – så länge du kan få ut relevanta siffror. Driv trafik till din landningssida genom instagram-annonser, mejl- eller Facebookkampanjer och våga A/B-testa olika erbjudanden. Kom ihåg att mäta det som är viktigast för din affärsmodell och utgå inte bara från klick.

3. Sälj det innan det är en produkt
Tror du att du har något briljant på gång? Bevisa det! Börja sälja för att se om personer eller företag är beredda att betala för det, helst innan du har produkten eller tjänsten på plats. Hela idén är att testa innan du spenderar för mycket tid på en produkt eller erbjudande.  “Out of stock” är ju en briljant anledning till att kunder som är intresserade inte kan köpa just nu, du behöver alltså inte erkänna att produkten eller tjänsten du annonserar inte finns (ännu). Var inte rädd att testa produkter och tjänster under ett alternativt varumärke om varumärkets kvalitet oroar dig.

4. Var försiktig
Analysera din data noggrant och försäkra dig om att du har testat i tillräcklig skala för att ta dig i rätt riktning och kom ihåg att vänner, familj och kunder som får produkter eller tjänster gratis aldrig kommer att vara en trovärdig feedback-källa.

5. Ställ de hårda frågorna
När du pratar med folk om din produkt så se till att du verkligen förstår kärnan av deras idéer och förslag.
# Varför behövs det?
# Vilket problem löser det?
# Hur skulle ditt beteende förändras om vi löste det här åt dig?

6. Skydda ditt varumärke
Är du rädd för att bygga landningssidor som inte fungerar eller sälja något som du inte kan leverera? Lösningen är enkel - använd dig av ett alternativt företagsnamn. Kom ihåg att en MVP är något helt annorlunda än en produkt som alla faktiskt älskar.

Trots MVP-testande enligt konstens regler, är det möjligt att du ändå kommer att misslyckas. Men du har i alla fall större chans att förstå om du är på rätt spår, enligt Louise Fritjofsson.

“Sen kan du fortsätta att tweeka dina tester eller helt enkelt komma på något bättre att ägna din tid åt”, säger hon.

Läs mer:

* Startup-gurun Eric Ries: “Håll er till två-pizzor-regeln”

* Vi valde fel affärsmodell – så gjorde vi om och gjorde rätt

Läs fler artiklar
LÄS MER