Sök

De ska puckla på Blocket–bil – nu lanserar Wayke “Kry för bilbranschen”

BlocketWaykeBilar

T.v: Martin Fransson, vd på Wayke. Foto: Press samt Istockphoto.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Nu vill bilhandlarnas egen marknadsplats underlätta bilköp med ny videochattfunktion.

Wayke är 100-miljonersatsningen som ska utmana Blockets hegemoni som Sveriges största bilsajt. Bolaget ägs till 90 procent av 362 olika svenska bilhandlare och föreningen Svensk bilhandel.

Breakit har tidigare kunnat rapportera om hur Wayke redan lockat flera handlare att överge Blocket till fördel för den nya sajten.

“Vi tycker det är väldigt kul att se de här förflyttningarna. Nu har vi i stort sett alla Volvohandlare”, sade Waykes vd Martin Fransson då.

Nu lanserar Martin Fransson och hans kompanjoner en ny tjänst som ska ge bolaget ytterligare en fördel i det nystartade bilkriget.

Bolaget beskriver den nya tjänsten som ett slags “Kry för bilhandel”, som en referens till den svenska nätdoktorsajten Kry.

Kortfattat innebär tjänsten, som heter Wayke buddy, att potentiella bilköpare kan få ett kort videosamtal med en expert som kan rådge om allt från bilmodeller till betalningsform och hur långt bilen du köper maximalt bör ha gått.

"Vi vill vara som en kompis som är lite mer intresserad av bilar än vad du själv är. Idag söker man runt på trettio olika sajter för att hitta bra information, vi hoppas kunna minska det", säger Martin Fransson, vd på Wayke.

Experten man får prata med via tjänsten ska inte vara bilhandlare själv utan är anställd av Wayke, som drar in pengar per annons och inte per såld bil.

"Det är väldigt viktigt i sammanhanget att rådgivningen är opartisk, men vi kommer naturligtvis utgå från det sortiment vi har på sajten när vi rekommenderar olika fordonssegment och bilar för kunderna", säger Martin Fransson.

Finns det inte en naturlig partiskhet för er som ändå ägs av bilhandlarna?

"Jo, mot hela branschen är vi det men det är oundvikligt. Vi har 362 olika ägare så vi springer inte någon enskild handlares ärende. Vi ska vara helt opartiska när det gäller till exempel märke och modell", säger han.

I pressmeddelandet skriver bolaget även att man nu är uppe i 600.000 unika besökare – ett vanligt mått för webbtrafik – per månad till sin sajt. Blocket har, för jämförelse, haft ungefär 5,5 miljoner besökare till Blocket bil och systersajten Bytbil de senaste 30 dagarna.

Rättelse: I en tidigare version av texten skrev vi att Wayke har 600.000 unika besökare i veckan. Korrekt tidsram för siffran är alltså månad, inte vecka.

Läs mer