Sök

Nu är det officiellt: Spotify går om svenska giganter i börsvärde

SpotifySpotifys börsnotering

Fotomontage: Jonas de Lange. Bakgrundsfoto: Maja Suslin/TT

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

H&M, Ericsson, Assa Abloy – nu är Spotify större än dem alla.

Hittills har många svenskar utomlands lyft fram Ikea som bolaget som fått representera deras hemland.

I framtiden är det inte omöjligt att den platsen tas över av Spotify.

På tisdagen klev den svenska streamingtjänsten in i finansvärldens finrum och noterades på New York-börsen.

Ikea (som inte är börsnoterat) är det ingen som riktigt vet hur mycket det är värt – men efter att börsklockan klämtat för Spotify står det klart att streamingtjänsten gått om en rad andra svenska jättar i börsvärde.

Klockan 18:45, svensk tid, startade handeln på en kurs kring 167 dollar. Det ger Spotify ett börsvärde på närmare 250 miljarder kronor. De första minuterna efter handelsstarten kröp kursen nedåt mot 160 dollar. Trots den initiala nedgången värderas Spotify fortfarande högre än bland annat H&M, Swedbank, Ericsson och Assa Abloy.

Värt att notera i sammanhanget är att bolagen vi här jämför med omsätter dramatiskt mycket större summor än musikstreamingtjänsten – och de flesta går dessutom med vinst.

Förra året omsatte Spotify ungefär 41 miljarder kronor och gjorde en förlust på 12,4 miljarder kronor. Jämförelsevis omsatte H&M 200 miljarder kronor under sitt senaste räkenskapsår och gjorde en vinst på 16 miljarder kronor.

Spotify har ungefär 3000 anställda, medan klädjätten hade 123.000 anställda.

Bilsäkerhetsbolaget Autoliv – vars börsvärde är ungefär hälften av Spotify – omsatte dubbelt så mycket som streamingbolaget förra året med en rörelsemarginal på 8,6 procent. Då hade Autoliv ungefär 70.000 anställda.

Vid noteringen har Spotify även gått om de amerikanska techbolagen Twitter och Snapchats börsvärde.

Det är inte ovanligt att digitala tillväxtbolag värderas högre per omsättningskrona än stabila, äldre bolag. Tittar man på Facebook värderas bolaget till 10 gånger sin egen omsättning, även efter det stora kursfallet de senaste veckorna.

Spotify värderas i sin tur till mellan 5 och 6 gånger omsättningen. Det är lägre än Google, Snapchat och Netflix. Det senare är kanske den närmaste jämförelsen med Spotify eftersom även Netflix distribuerar medieinnehåll med en prenumerationsmodell.

Läs mer