Sök

Delningsekonomin hotas - grupptalan mot Uber godkänns

UberDelningsekonomi

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Natten till onsdagen gav en domstol i Kalifornien klartecken till fyra Uber-förare att stämma techjätten.

Är du anställd eller frilansare som chaufför inom Uber-systemet - det är en fråga som nu ställs på sin spets. Skulle de fyra Uber-förarna få rätt innebär det ett tungt slag mot i första hand Uber men i förlängningen en rad andra hajpade techbolag inom det segment som fått namnet sharing economy, eller delningsekonomin.

Harvard-professorn Andrei Hagiu uppskattar att Uber och de flesta andra företagen i delningsekonomin skulle se sina kostnader öka med mellan 25 och 40 procent om en domstol skulle gå på de klagandes linje.

”Om jag vare en entreprenör i som jobbade med marknadsplatser för olika tjänster skulle jag följa det här fallet mycket noga. Det här är bara första steget, men det är inte trivialt”, säger Andrei Hagiu till Financial Times (länk under betalvägg).

Grupptalan öppnar för att runt 160 000 Uber-förare nu kan stämma bolaget. Enligt distriktdomaren Edward Chen, som också citeras av FT.com, kan alla som jobbat som Uber-förare i Kalifornien sedan 2009 nu ingå i grupptalan.

En talesperson från Uber säger i ett uttalande att man ”inte var förvånad” över beslutet. Bolagets linje är att chaufförerna använder Uber-appen på sina egna villkor och att det därför inte föreligger något anställningsförhållande.

Läs mer