Revolutionrace växer så att det knakar – laddar för USA

Breakit - Revolutionrace växer så att det knakar – laddar för USA
Pernilla och Niclas Nyrensten.
Towe Boström
Towe Boström
Reporter

Borås-paret Niclas och Pernilla Nyrensten fortsätter att tjusa friluftsfantasterna.

Towe Boström
Towe Boström
Reporter

För fyra år sedan grundade paret Niclas och Pernilla Nyrensten e-handelsbolaget Revolutionrace (tidigare Fritidsfabriken) hemma i garaget. 

Konceptet, som går ut på att sälja kläder för fritidsliv genom den egna hemsidan, har snabbt blivit en succé och vi har tidigare berättat om parets spännande resa

Nu har bolaget nått en viktig milstolpe genom att ha passerat 200 miljoner kronor i omsättning. Siffrorna rör perioden 1 april 2017 - 31 mars 2018. 

Det är en kraftig ökning jämfört med de 88 miljonerna som omsattes under samma period förra året. 

Revolutionrace uppger samtidigt att vinsten väntas landa kring 50 miljoner kronor.

Den tyska marknaden pekas ut som en viktig tillväxtfaktor, tillsammans med storsatsningar i sociala medier. I dag har varumärket 280.000 följare på Facebook och 45.000 stycken på Instagram. 

”Vi har valt att vara väldigt nära våra kunder. Många varumärken har monologer i marknadsföringen medan vi har en diskussion med kunden”, säger Pernilla Nyrensten.  

Hon förklarar att när Revolutionrace satsar på nya marknader gör de det på ett helt annat sätt än traditionella bolag. 

"Vi lägger inga stora summor på lanseringar utan satsar istället på influencers och sociala medier", säger Pernilla Nyrensten. 

Idag finns de på 20 marknader och målsättningen är att erövra hela Europa. I höst sker även en lansering på den amerikanska marknaden. 

”Det kommer bli en utmaning men vi känner att vi har ett unikt koncept och vi har fått mycket förfrågningar från kunder på den amerikanska marknaden", berättar Niclas Nyrensten. 

Grundarna är övertygade om att den inslagna taktiken är rätt väg att gå.   

"Vi frågar kontinuerligt kunderna vad de tycker om våra plagg, vilka färger de vill ha till nästa säsong och justerar kollektionen därefter", säger Niclas Nyrensten. 

I höstas gick riskkapitalbolaget Altor in som storägare i bolaget

Under sitt senaste hela räkenskapsår, mellan juli 2016 och juli 2017, omsatte bolaget 111 miljoner kronor med ett rörelseresultat på 38 miljoner kronor.

Läs fler artiklar
LÄS MER