Sök

Två nya nätverk tar upp kampen om Sveriges sociala profiler

United ScreensSplaySociala nätverk

Linda Palmgren, Sverige-vd för United Influencers. Foto: Press.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

På kort tid har två nya nätverk för sociala profiler dragit i gång - i samma veva som tre bloggportaler har kastat in handduken. "För oss är bloggportalen död", säger nätverket Cubes medgrundare Olof Lindblom som nu byter fokus till Instagram och Youtube.

Det senaste tecknet på trenden kom i förra veckan när Cube meddelade att bolaget skrotar sina tre bloggportaler. I stället kommer de 15 profilerna få större möjlighet att själva forma sina digitala kanaler.

Till skillnad från Splay och United Screens, som bara arbetar med Youtubers, fokuserar Cube och United Influencers mer på personer som blivit stora via olika sociala medier, främst bloggar och Instagram.

“Folk vill arbeta med influencers på nya sätt. Vi har en helhetslösning där vi hjälper våra profiler i deras kanaler och är länken mellan dem och varumärkena,” säger Cubes medgrundare Olof Lindblom.

Totalt når Cubes profiler ut till över 6,5 miljoner följare på Instagram, bloggar, Snapchat och Youtube. Några av dem som ingår i nätverket är Janni Delér (mode), Alexandra Bring (träning) och Angelica Blick (mode).

Hur mycket de sociala medier-stjärnorna tjänar beror på kanal och räckvidd.

“Det kan vara allt från 100.000 kronor till miljonbelopp på årsbasis. Vi står inför ett maktskifte där utvecklingen går snabbt. För oss är bloggportalen död,” säger Olof Lindblom.

Cube saknar inte konkurrens. I slutet av oktober lanseras nätverket United Influencers som vill matcha ihop profiler och varumärken för att nå målgrupper på ett smartare sätt. United Influencers är en sammanslagning av det Malmöbaserade Mikz, mest känt som "Zlatan-appen", och det norska bloggnätverket United Bloggers.

Linda Palmgren som kommer närmast från SBS Radio och PS Communication började som Sverige-vd på United Influencers så sent som förra tisdagen.

“Konkurrens är alltid bra, det bidrar till att bygga en standard på marknaden och större trovärdighet runt content marketing. Tidigare var vikten av att kunna styra copy och redaktionellt innehåll mer viktig, men trenden är att fler företag och varumärken vågar släppa på kontrollen till en partner som integrerar deras varumärken på sina plattformar på ett trovärdigt sätt för att få större effekt.” säger Linda Palmgren.

Hittills har United Influencers knutit till sig 30 profiler som tillsammans når en publik på tre miljoner. Dit hör bland andra bloggarna Anchisa Soirak och Desirée Nilsson, mer kända som Foki och Dessie. De huvudsakliga plattformar som United Influencers arbetar med är Instagram, Snapchat och bloggar men även Youtube och podcasts.

“Vi ser att förmågan att vara plattformsoberoende blir viktigare än någonsin. Ju fler plattformar du kan nå dina kontakter via, desto bättre. Vårt mål är att bli störst i Norden på influencer marketing och hjälpa varumärken att nå en dedikerad publik,” säger Linda Palmgren.

Läs mer