Borde du inte börja i andra ändan – vem ska vilja köpa din produkt?

Breakit - Borde du inte börja i andra ändan – vem ska vilja köpa din produkt?
Annie Grönblad, Tom Söderlund och Anna Norin och Anna Omstedt. Foto: Pressbilder.
Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Istället för att skriva idélistor borde du kanske vara upptagen med att intervjua potentiella kunder. Här är kloka tips från tre bolag som utgick lite för mycket från vad kunden BORDE vilja ha.

Vi har precis gått igenom hur du kan tänka kring affärsidéer. Men istället för att bolla idéer och analysera trender borde du kanske börja i en annan ända. Många hävdar att det är lättare att utgå från en specifik målgrupp och göra allt för att utröna dess behov.

Vem är kunden och vad behöver den?

Här är tre exempel på företag som gått vilse i målgruppsdjungeln, gjort om affärsmodellen – och hittat ut på rätt sida:

1. “Att ha en idé är en karaktärsbrist”

Weld var från början ett appbyggarverktyg för entreprenörer. Men målgruppen visade sig vara kostnadskänslig och det var svårt att tjäna ordentligt med pengar på tjänsten. I dag är det istället ett webbdesignverktyg som används av e-handlare. Tom Söderlund har tidigare berättat hur de gjorde om affärsmodellen vilket satte ordentlig fart på affärerna.

“Jag själv och många andra har tidigt en idé om vad produkten ska vara, men jag skulle säga att det är en karaktärsbrist hos entreprenörer. Det bästa vore att först göra en riktig kundstudie, träffa många kunder och bara samla in information utan några pretentioner eller idéer om hur produkten skulle kunna se ut”, säger Tom Söderlund.

Sett i backspegeln gjorde Weld ingenting by the book. Tom Söderlund hade lusläst handboken “Running Lean” som föreslår att man ska ha en hypotes om målgrupp och ett stort antal problemintervjuer med människor för att höra vad som är deras största problem eller frustrationer.

Det var lättare sagt än gjort.

“Vi började istället med en vision: ‘tänk om alla kunde göra appar och webbtjänster utan att koda’. I den meningen ligger också problemet, nämligen ‘alla’. En startup har aldrig målgruppen ‘alla’. Om man tror att man bygger en tjänst för alla kommer man att misslyckas”, säger Tom Söderlund.

2. Utgå inte från vad kunden borde vilja ha

Anna Norin och Anna Omstedt som grundat Meduniverse ihop kämpade under en relativt lång period med att bygga ett Facebook för läkare. Tillslut insåg de att idén inte skulle flyga, vilket de har berättat i detalj om här. Det visade sig att den verkliga kunden i själva verket var kundens kund, nämligen läkemedelsindustrin.

“Undersök vad kunden vill ha, inte vad hen borde vilja ha. I vårt fall gick vi från att vara en annonsfinansierad plattform för läkare till en molntjänst som riktar sig till kunder inom läkemedelsindustrin som i sin tur använder vår tjänst för att engagera sina kunder, framförallt läkare”, säger Anna Omstedt.

3. Hittade rätt – efter 120 intervjuer

Någon som verkligen undersökt vad kunden vill ha är Annie Grönblad. Hon grundade först HR-techtjänsten Sprancher tillsammans med Simon Werner-Zankl. Tanken var att folk som var sugna på att byta jobb skulle registrera sig i en databas och bli tillgängliga för jobberbjudanden. Arbetsgivare kunde sedan söka på yrkesområden och titlar.

Men affärsmodellen höll inte, vilket delvis berodde på att den saknade en nisch.

Annie Grönblad har tidigare berättat för Breakit hur hon efter 120 intervjuer lyckades hitta den verkliga luckan i marknaden.

“Någonstans visste vi att det fanns problem och utmaningar att lösa, rekrytering och HR var fortfarande en icke-digitaliserad bransch”.

Hon såg till att träffa HR- och rekryteringsmänniskor på allt från Saab och Ikea till små startups för att ta reda på hur de jobbar och var de befann sig i sin digitaliseringsprocess.

Så föddes feedback och analysverktyget Trustcruit.

“Genom att ha en dialog med så många människor kunde vi hitta ett hål i marknaden. Det visade sig att ingen mäter kandidatupplevelser såsom företag mäter kundupplevelsen. Tusentals människor kan strömma igenom ett företags rekryteringsprocesser utan att en enda människa frågar vad de tycker och tänker”, säger Annie Grönblad.

Hon tipsar om att skapa den enklaste lösningen du kan för att bevisa att du kan lösa ett problem och leverera ett värde. Det kallas för MVP (minimum viable product) och vi kommer att återkomma till det längre fram i Startupskolan.

Här är alla publicerade delar i Startupskolan: 

Del 1: Till att börja med – hur vet jag vilken idé som är värd att satsa på?

Del 1: Borde du inte börja i andra ändan – vem ska vilja köpa din produkt?

Del 2: Våga testa och förkasta din kära idé så fort det bara är möjligt

Del 3: Så skriver du ett bra pitch deck: “Allt över 20 slides är för långt”

 

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel