Sluta inte som en wantreprenör – häng med i Breakits Startupskola

Breakit - Sluta inte som en wantreprenör – häng med i Breakits Startupskola

Sara Lindmark

Reporter

Konkreta tips och råd till den som står på startlinjen till sitt entreprenörsliv.

Att vara sin egen arbetsgivare är många svenskars dröm. Två av tre unga funderar på att starta eget enligt Tillväxtverket och förra året rankades entreprenör som det fjärde hetaste yrket enligt en återkommande worklife-undersökning av bemanningsbolaget Manpower group. 

Själv skulle jag snarare kalla mig själv för en “wantrepreneur” – alltså en person som har entreprenörsdrömmar, men aldrig förverkligar dem.

Potentiella “superidéer” fladdrar ibland runt i min skalle men steget till att släppa loss dem är ganska långt. De skulle knappast flyga ändå brukar jag tänka. Och det är väl kanske det största hindret.

Jag är för realistisk, eller pessimistisk. Och bekväm.

Det närmaste jag kommit entreprenörslivet är en period som backpackande frilansjournalist. När jag bodde i Sydkorea reggade jag faktiskt ett bolag ihop med några svenska vänner.

Vår ambition var att sälja galna koreanska skönhetsprodukter över nätet, men vi kom inte helt i mål på grund av flera olika skäl.

Ett av dem hade säkert med ovan nämnda anledning att göra.

För att du inte ska sluta på samma misslyckade vis som mig så ska du hänga med i vår artikelserie Startupskolan.

Vi börjar på idéstadiet och tar oss vidare till MVP-tester, pitch och finansiering. Du kommer att få lära dig hur du får ut produkten på marknaden och hur du anställer folk.

Många delar flyter förstås ihop, och alla väljer förstås sin egen prio-ordning.

Med det sagt hoppas vi att du ska bli inspirerad till att ta steget, genom konkreta tips och råd av techprofiler som gjort resan förr.

Vi på Breakit håller tummarna för att 2018 blir det år du slutar vara en wantreprenör.

Här är alla publicerade delar i Startupskolan: 

Del 1: Till att börja med – hur vet jag vilken idé som är värd att satsa på?

Del 1: Borde du inte börja i andra ändan – vem ska vilja köpa din produkt?

 

Läs fler artiklar
LÄS MER