Framtiden för e-sporten? Det här är min vision

Breakit - Framtiden för e-sporten? Det här är min vision
Andjela Kusmuk
Andjela Kusmuk
Krönikör

I en sport där vi alla kan tävla på samma villkor ter det sig underligt att den kvinnliga sidan under lång tid hamnat i skymundan. E-sportens framtid är blandade lag – det råder det inga tvivel om.

Andjela Kusmuk
Andjela Kusmuk
Krönikör

Jag pratade nyligen med Will Pithers, e-sport-ansvarig på Manchester City, som är en av Englands större fotbollsklubbar. De har på senare år varit framgångsrika i att lyfta sitt kvinnliga lag, och vi började prata om synergier mellan fotboll och gaming. Varför den kvinnliga sidan av e-sport (en sport i vilken, till skillnad från många fysiska sporter, män och kvinnor har samma fysiska så väl som kognitiva förutsättningar) inte är lika stor som den manliga.

När vi försökte bryta ner det i mindre komponenter och beroenden kunde vi tydlig urskilja ett antal faktorer till detta.

Kvinnor används som pr-jippon

“Kan tjejer verkligen bli lika bra som killar på datorspel?”

Svaret är såklart ja.

För några veckor sedan bevisade Starcraft 2 spelaren Scarlett än en gång att det är klart de kan. Och att de i flera fall är det. Traditionellt sett har det funnits blandade lag i flera e-sporter och kvinnor har presterat lika bra och ibland bättre än män.

Men någonstans skedde ett paradigmskifte som förstörde det. Något ljushuvud såg för 10+ år sedan marknadsföringsaspekten av “sexiga kvinnliga gamers”. Med det försvann också seriositeten för kvinnliga gamers. Sakta men säkert föll de kvinnliga spelarna bort från de blandade lagen, för att istället börja spela i kvinnliga lag som spenderade mer tid på mässor i Asien som PR-jippon, snarare än att fokusera på den sport de var verksamma inom.

De manliga spelarna fick en stödjande organisation uppbyggd kring sig för att kunna prestera maximalt vid sina datorer medan de kvinnliga spelarnas roll gått från att prestera vid datorn till att prestera på scen.

Turneringarna

Utbudet av turneringar för kvinnor lågt. Fortfarande ser vi terminologin “main event” och “female event” florera på e-sport scenen för att belysa skillnaden. Det har inte varit helt ovanligt att den kvinnliga turneringen inte ens spelas på huvudscenen, utan på en mindre scen lite längre bort i lokalen.

Att hävda att det inte finns en publik för kvinnlig e-sport är ett skämt. Vi ska inte ens behöva kalla det en “publik för kvinnlig e-sport” eftersom det rent demografiskt är samma publik som tittar på “kvinnliga” och “manliga” spelare.

Rikta marknadsföringen rätt och du kan skapa ett huvudnummer med uteslutande kvinnliga spelare, bara för att bevisa en poäng. Ge mig ett halvår och resurserna som krävs och jag lovar att fylla Globen med intresserade tittare.

Avsaknad av transparens

Män har under en längre tid kunnat spela på heltid och lägga fokus på rätt saker, utan att oroa sig för ekonomiska aspekter eller stödfunktioner som krävs för att hålla en organisation levande. Ägandeskapet för de kvinnliga lagen har däremot varit instabilt och det har inte varit helt ovanligt att köpa upp ett kvinnligt lag för att boosta en ny produkt eller skapa marknadskampanjer. Det har heller inte funnits någon transparens för hur pengaflödet ser ut i organisationerna, för att i sin tur kunna svara på vad en spelare rimligtvis borde tjäna, givet sponsorskap och budget.

Ingen lyfter förebilderna

Jag måste erkänna att jag inte blir helt övertygad när jag ser rubriker om att Malmö-sonen Christian “Chippen” Wilhelmsson köper ett kvinnligt tjejlag till sin storsatsning i Förenta Arab Emiraten. Det är inte så mycket Chippens fel egentligen, utan snarare om hur media väljer att lägga fokus i det sammanhanget.

Frågan om varför rampljuset riktades på Chippen istället för på de 5 kvinnliga storspelarna som faktiskt flyttat till Dubai för att satsa på sin sport, som hade kunnat agera förebilder i flera unga kvinnors ögon blir överglänsta av att en manlig fotbollsspelare investerar. Är vi inte bättre än så i Sverige, vi som ska agera förebilder när det kommer till jämställdhet? Tydligen inte.

Så vad kan vi göra?

Det kommer att kosta oss pengar. Det kommer att kosta oss tid och det kommer att krävas flera starka eldsjälar som drar ett tungt lass. Långt ifrån alla kommer att gilla det – jag vågar till och med gå så långt som att säga att det kommer sticka storägare ordentligt i ögonen. Men om vi tillsammans kan bestämma oss för att det är viktigt att skapa en blandad e-sport scen, så kan vi göra det. Med rätt transparens, rätt metoder och bra människor kan vi skapa en framtid där våra kids kan tävla mot varandra, oavsett kön, etnicitet eller geografisk plats - tillsammans, precis på det sätt som online gaming är tänkt att vara.

Jag ser fram emot att vakna till en ny framtid för e-sporten.  

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel