Sök

Coop sluter avtal med foodtech bolaget Whywaste – vill minska matsvinnet

WhywasteCoop

Louise König, hållbarhetschef på Coop och Kristoffer Hagstedt, vd och medgrundare Whywaste. Foto:Pressbild

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Coop vill minska matsvsinnet och sluter avtal med foodtechbolaget Whywaste.

Det Göteborgsbaserade bolaget Whywaste har grundats av Martin Grådal, Kristoffer Hagstedt och Sebastian Höglin-Thordén. Tillsammans har de byggt en tjänst som digitaliserar butikernas kontroller av bäst före-datum.

Om maten närmar sig datumet kan den prissänkas, tillagas eller skänkas till välgörande ändamål istället för att hamna i soptunnan.

För sin tjänst tar bolaget en fast månadsavgift som baseras på butikernas storlek och sortiment.

Coop och Whywaste träffades under Breakits event i Almedalen förra året och mötet sådde ett frö som nu har blivit ett samarbete.

“Coop har en ambition att minska sitt matsvinn i flera led, tillsammans med leverantör, i butik och inspirera våra kunder och medlemmar. Whywaste tillför en butikslösning där Coop kan spara pengar, tid och minska matsvinn. De arbetar med intelligent teknik för datumhantering som ger konkreta resultat direkt på butiksnivå”, säger Louise König, hållbarhetschef på Coop i ett pressmeddelande.

Whywaste har redan samarbete med flera Coopbutiker i Västsverige och ser fram att få arbeta med fler.

“Det är jätteroligt att vi har fått till detta avtal med Coop, som verkligen ligger i framkant när det kommer till hållbarhetsarbete. Vi har en bra stödorganisation som hjälper och stöttar butikerna i arbetet med matsvinn, och ser fram emot att samarbeta med så många butiker som möjligt”, säger Kristoffer Hagstedt, vd och medgrundare Whywaste i ett pressmeddelande. 

Coop har sedan tidigare flera samarbeten kring matsvinn. I Göteborg samarbetar Coop med Allwin som förmedlar mat från Coops butiker till ideella organisationer som kvinnojourer, kyrkor och härbärgen. Liknande samar­beten finns på flera platser i Sverige.

Whywaste omsatte cirka 350.000 kronor 2016 och gjorde en förlust på cirka 1,3 miljoner kronor.

Läs mer