Sök

Appen Veckopengen hjälper barn att spara – byter namn

Gimi

Foto: Pressbild. Nu byter appen Veckopengen namn.

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Fotbollsproffset Philip Haglunds digital spargris byter namn till Gimi.

Veckopengen heter redan Gimi utomlands och namnbytet är ett sätt att bygga ett globalt varumärke, enligt grundaren Philip Haglund.

“Veckopeng är också ett mer ett nostalgiskt ord som jag tror kommer att försvinna framöver när vi bara skickar pengar digitalt", säger han till Breakit.

Bolaget, som 2015 lanserade en app som ska uppmuntra barn i åldern 6 till 16 år att ta större ansvar för sin privatekonomi, planerar nu för nästa steg.

Appen kommer att uppdateras med nya funktioner som gör den relevant för unga upp till 18 år. Bolaget jobbar också med att ta fram en kortlösning för barn som kommer att lanseras inom kort, enligt uppgifter till Breakit.

“Jag kan inte kommentera det just nu men mer information kommer längre fram,” säger bolagets grundare och vd Philip Haglund, som vid sidan av vd-jobbet är fotbollsproffs i Sirius. 

Men vad skulle vara fördelen med en kortlösning för barn?

“Det vi ser bland barn idag är att det finns ett stort glapp i förståelsen för konsumtion och hur pengar kan spenderas. Vanligt är att barn lånar sina föräldrars kort, aldrig betalar för sig själva eller ser transaktionerna som sker på kortet. Dessutom har familjemedlemmar allt svårare att ge pengar till barnen, då kontanterna är borta och Swish eller banköverföringar inte används i samma utsträckning bland unga”.

Intresset för Veckopengen, eller numera Gimi, har hittills varit stort, och idag har appen cirka 700.000 användare, största delen från länder utanför sverige. Appen är gratis och intäkterna har därför hittills varit små men nu planeras premiumtjänster som kommer att ge intäkter.

Bolaget tog i oktober in nytt kapital på 29 miljoner i riskkapital och pengarna har enligt Philip Haglund använts till att anställa fler och att utveckla produkten.

Läs mer