Sök

Nyden ska ta krisande H&M in i framtiden – och "förändra världen"

H&MNyden

Oscar Olsson, grundare och vd för H&M:s nya varumärke Nyden. Foto: Pressbild/TT

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

H&M:s nya varumärke Nyden ska inte följa trender. Modet ska istället skapas genom en kombination av data och artisteri. Det säger grundaren Oscar Olsson till Breakit.

Uppdatering: Oscar Olsson var tidigare inbokad som talare på Breakits event Beauty & Fashion tech. Sedan dess har han dock fått förhinder och kommer inte att närvara på eventet.

Att H&M släpper ett nytt varumärke, som ska säljas på nätet och vänder sig till målgruppen millennials, har varit känt sedan i slutet av förra året. Men informationen om märket har sedan dess varit knapp. I en intervju i den amerikanska tidskriften the Cut i december berättade grundaren Oscar Olsson lite om sina tankar.

Oscar Olsson är en av talarna på Breakits event Beauty & Fashion tech i slutet av april och kommer då att prata om hur man bygger ett digitalt varumärke och vad han tror krävs för att vara ett relevant bolag om fem år.

Men redan nu avslöjar han fler detaljer om det nya varumärket.

“Nyden är en kreativ start-up som omdefinierar vad mode är i en digital värld. Vi är en plattform med själ som via en kombination av data och artisteri skapar relevant mode. Vi samarbetar också med många andra talangfulla personer och tillsammans berättar vi deras historia och hur de vill påverka världen”, säger han till Breakit.

Känt sedan tidigare är att Nyden, precis som konkurrenten NA-KD, kommer att jobba med olika kända profiler som ska designa kläder. Först ut är skådespelaren Noomi Rapace och tatueraren Doctor Woo. Men Oscar Olsson vill inte prata om influencers i traditionell bemärkelse utan använder termen "tribe-ledare", vilket innebär personer som är populära och har stort inflytande inom vissa grupper.

En tribe är enligt Nyden en grupp av människor som binds samman av gemensamma intressen, uttryck eller andra preferenser.

“För oss är det viktigt att sätta tribeledaren i centrum för vår designprocess och berätta deras historia genom Nydens lins och varumärke. Istället för att en designer ska berätta för dig vad du ska ha på dig så tror vi mycket mer på att stil och inspiration sprids genom människor och deras naturliga nätverk”, säger Oscar Olsson.   

Han berättar att Nyden också kommer att designa egna kläder men att de inte tror på kollektioner eller säsong.

“Vi kommer att släppa egna relevanta plagg för att berätta Nydens story”, säger han.  

Vad är Nydens mål 2018?
“Om man kombinerar kreativitet med möjligheten att låta människor komma till sin rätt så kan det förändra världen. Det vill vi börja göra 2018”.  

Vad kommer du att prata om på eventet?
“Varför den centraliserade, narcissistiska eran är över och hur en struktur där makten skiftar med mindre och ibland stängda tribes tar över där allt handlar om autenticitet och vad man bidrar med och hur man inspirerar".

Det senaste Nyden kommunicerade var en kryptisk film på Instagram, enligt Oscar Olsson är det en av flera videos som varumärket kommer att släppa under året. Tanken är att filmerna ska berätta vad Nyden är och vad de vill göra.

Läs mer