Sök

Öresunds vd efter kursraset i MQ: "Vi har en nisch som skiljer sig från H&M och Zalando"

MQÖresunde-handel

Nicklas Paulsson, vd Öresund. Foto: Press och TT

Direkt / Breakit

Direkt / Breakit

Storägaren fortsätter tro på svenska klädkedjan.

MQ är välpositionerat mellan jättar som H&M och Zalando med sin flerkanalsstrategi och stora och lojala kundklubb.

Det säger Öresunds nya vd Nicklas Paulson till Nyhetsbyrån Direkt efter klädbolagets svaga halvårsrapport den 16 mars. Då redovisade bolaget en kvartalsförlust något som framkallade ett kursras.

"Den stora skillnaden mellan MQ och H&M, förutom att MQ är lokalt och H&M globalt, är att MQ har ganska många varumärken, både internationella och egna, som H&M inte har", säger han.

"Jämför man sedan med rena e-handlare som Zalando saknar de butiksnät. Så vi har en nisch som skiljer sig från både H&M och Zalando som vi tror efterfrågas."

Klädbranschen rör sig obönhörligen mot e-handel. Kan MQ verkligen mäta sig mot H&M:s och Zalandos it-utvecklingsresurser?

"Jag kan inte svara på teknikhöjden vad gäller appar och så vidare, men vår förståelse är att det finns en bra teknisk plattform i grunden som delvis kan skalas upp och anpassas för att passa MQ:s flerkanalsstrategi. Sedan handlar det ju, som alltid, om att marknadsföra sig med smarta och relevanta erbjudanden till framför allt befintlig kundstock, men även mot nya kunder."

MQ:s försäljning backade mer än marknaden under det senaste kvartalet, delvis tyngt av att man har så många butiker. Försäljningen i butikerna backade med 11 procent jämför med samma kvartal året innan.

Efter rapporten flaggade storbanken SEB för att MQ skulle tvingas stänga många butiker inom kort – något som skulle bli dyrt.

Men den synen delar inte Öresunds vd Niklas Paulson.

"I Norge har MQ förvisso stängt sina fem butiker, och man ser förstås ständigt över butiksnätet parallellt med e-handelsutvecklingen, men jag ser inte framför mig att något omfattande stängningsprogram behövs. Men vi får se hur bolaget utvecklar sig; det här är något ledningen bevakar kontinuerligt."

Nicklas Paulson utvecklar sin och Öresunds syn på klädkedjans nuvarande situation:

"Första kvartalet i år var bra men det andra blev tufft. Marknaden är jobbig just nu, men ledningen är erfaren och har flera åtgärder som kommer att ge bra resultat, med en tydlig inriktning. Fortsätter de att leverera på det tror jag att det här kan bli ganska bra", säger han och påpekar att MQ:s starka balansräkning kan innebära fördelar om konkurrenter hamnar på obestånd.

Vad för slags ledningsåtgärder syftar du på kan bära frukt i MQ?

"Flerkanalskonceptet, med både butiker och e-handel, en stor kundklubb med en miljon medlemmar där e-handeln kan intensifieras, det nya egna varumärket Visual Clothing Project, och nyrekryterade it- och e-handelschefer med stor erfarenhet av att driva trafik och av att integrera fysisk med digital handel."

Skälet till att MQ:s försäljning backade klart mer än marknaden under det senast rapporterade kvartalet, december-februari, tror Nicklas Paulson beror på ett ovanligt lågt lager, ofördelaktiga sortimentsförändringar samt hamnkonflikten i Göteborg som också bromsade kvartalets försäljning.

"Det är vad MQ redogör för tydligt i rapporten, och jag har inga andra förklaringar", säger han.

Läs mer