Sök

Har de knäckt koden till framtidens shopping?

e-handel

Annelie Gullström som är affärsutvecklingschef för AMF Fastigheter och Fredrik Oscarson som är chef för den digitala byrån Deloitte digital. Foto: Caroline Englund

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Breakit testade den nya gallerian där fysiska butiker ska möta digital handel i Stockholms innerstad.

När e-handeln tar över allt mer så försöker handeln att hitta nya vägar att få in kunder i butikerna. AMF fastigheter äger flera stora gallerior i Stockholm och vill naturligtvis inte tappa sin affär.

Därför satsar man nu på en helt ny form av handelsplats – där varumärken kan hyra in sig på små ytor under kort tid.

Men Stockholms nya handelsplats, The Lobby, ska bli mer än bara en shoppingupplevelse. Här finns också ett labb som ska testa ny teknik, som ansiktsigenkänning och smarta speglar, direkt på kunderna.

Breakit klev in bakom den ännu ofärdiga gallerians papperstäckta dörrar, och fick se fler idéer än färdiga butiker..

Trots att det är knappt två veckor kvar till invigningen är det svårt att föreställa sig att lokalerna snart kommer att andas livsstilsmagasin, ny teknik och vara fyllt av kunder.

Nu består den 900 kvadratmeter stora ytan av byggställningar, stegar och damm. På nedervåningen, där entreprenörer ska kunna hyra så lite som ett par klädnypor och en lina  finns i alla fall ett rosa valv med matchande heltäckningsmatta.

Det är ingången till ett provrum. I ett hörn finns en trappa som leder upp till det som ska bli ett uthämtningsställe för varor som beställts online. Jag kikar också in på toaletten där det hänger en stor discokula. 

I ett konferensrum med stort bord och blå sammetsstolar träffar jag Annelie Gullström som är affärsutvecklingschef för AMF Fastigheter och Fredrik Oscarson som är chef för den digitala byrån Deloitte digital.

De berättar om ett samarbete som kommer att vara en ganska stor del av The Lobbys koncept.

“Vi kommer att ha ett labb på plats i the Lobby och fungera som en teknikmässa i miniatyr. Vi ska också testa ny teknik live på the Lobbys besökare”, förklarar Fredrik Oscarson.

Deloitte digital har redan liknande labb i London och New York men Stockholm blir först ut med att ha labbet i en öppen handelsplats där man mäter kundbeteenden på en gång.

Det som de kallar ett labb är egentligen en testbutik full av digitala lösningar som handlare kan besöka för att få nya idéer och inspiration.

Till exempel kommer  varorna att vara märkta på ett sätt som gör att man kan hitta dem med hjälp av en skanner. Man ska också kunna räkna kläderna genom en svepning med skanner. Utöver den uppkopplade butiken har labbet samarbeten med en rad teknikbolag, bland annat Apple och Telia.

De handlare som vill kommer att få testa olika tekniklösningar. Enligt Fredrik Oscarson efterlyser handlarna teknik som samlar in data om kunderna. Till exempel hur de rör sig i butikerna – vad de lyfter upp och vem som köper vad.

Dessutom är många intresserade av smarta speglar. Det ska kunna ändra bakgrund för kunden beroende på vilka kläder du har på dig. Spegeln ska också kunna erbjuda kläder som passar till de du provar och du ska kunna testa hur kläderna ser ut i andra färger. Nya betalningslösningar står också högt upp på önskelistan.

“Många handlare kämpar med vad de ska göra för att möta e-handeln och vill veta mer om tekniska lösningar. Nu får de möjlighet att testa på riktiga kunder utan att bygga upp ett eget labb”, säger Annelie Gullström.

Hon berättar att det inte bara är the Lobbys tillfälliga hyresgäster som kommer att kunna utnyttja labbets tester. Alla handlare som är nyfikna kan köpa labbets tjänster och få tillgång till nätverket av teknikföretag.

Vi kliver uppför trappan mot det övre planet där några byggarbetare precis satt upp fästen till stora tv-skärmar mellan ett rutnät av neon, en förgylld disk och ett frasigt draperi skymtar bakom stegarna och en vägg av byggnadställningar ska tydligen fungera som en stor reklamplats för varumärken när allt är klart om två veckor.

Kontrakt är redan skrivna med en rad varumärken bland annat Haglöfs, Kicks och det schweiziska märket Horizn som säljer digitala resväskor. Men de mellan 2 och 20 kvadratmeter stora ytorna, där handlarna ska hålla till, är än så länge långt ifrån färdiga.  

The Lobby är ett intressant tecken i tiden då allt fler handlare brottas med hur de ska hantera digitaliseringen och desperat försöker hitta nya sätt att locka tillbaka kunderna. I the Lobby får handlarna tillgång till en stor experimentverkstad.

Det blir spännande att se vad de får ut av det här.

Läs mer