Sök

Postnord anmäls till konkurrensverket för avgiften på Kinapaket

PostnordE-handelspaket från Kina

Foto:TT

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Postnords avgift för att hantera Kinapaket har anmälts till Konkurrensverket.

Flera medier har de senaste månaderna rapporterat om att moms inte betalas in på på alla prylar som beställs från exempelvis Kina via exempelvis Wish och Ali express.

I januari fick Postnord i uppgift av Tullverket att hantera momsen och sedan 1 mars tar går bolaget igenom alla försändelser och skickar ut avier till kunderna. För besväret tar Postnord, utöver momsen som oftast ligger på 25 procent av varans värde, ut en avgift på 75 kronor.

Men detta kan alltså bryta mot Konkurrensverkets regler. Det anser i alla fall en privatperson som anmält Postnord till Konkurrensverket, skriver Svenska Dagbladet.

Enligt anmälaren, som tidigare har drivit ett litet importbolag, utnyttjar Postnord sin marknadsdominerande ställning för att sätta en alldeles för hög avgift som han menar är "direkt oskälig".

“Om mottagaren inte accepterar Postnord som ombud kommer försändelsen returneras. Några alternativ till att godta Postnord finns således inte för mottagaren. Detta är en negativ avtalskonstruktion som dessutom är förenat med tvång gentemot konsumenten, vilket inte är tillåtet i svensk lag”, skriver anmälaren.

Konkurrensverkets ska nu titta på ärendet.

“Vi bedömer om det är en fråga för Konkurrensverket att hantera överhuvudtaget”, säger konkurrensverkets pressekreterare Jimmy Dominius till Svenska Dagbladet.

Läs mer