SAS-chefen vill hjälpa dig att få pengarna tillbaka när flyget är försenat

Breakit - SAS-chefen vill hjälpa dig att få pengarna tillbaka när flyget är försenat
Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
Nyhetschef

Den före detta SAS-chefen Jan Carlzon blir delägare i sajten Ifdelayed.

Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
Nyhetschef

Enligt en EU-lag från 2004 har passagerare idag rätt till mellan 250 och 600 euro per person vid en flygförsening som varar över tre timmar, eller om flyget är inställt. Med vissa undantag.

Processen att kräva ut pengarna kan däremot vara långdragen och komplex, vilket gör att en rad sajter numera erbjuder ersättnings-hjälp, i utbyte mot provision.

Exempelvis Ifdelayed, som nu fått in Jan Carlzon som delägare.

“Det handlar trots allt om en lag och flygbolagens passagerare bör kunna lita på att de får den ersättning de är berättigade till om problem uppstår under resan. Men den process som sätts igång när en begäran om ersättning kommer in är kostsam och kan till och med bli dyrare än själva utbetalningen. Därför ligger det även i flygbolagens intresse att det går smidigt, och om våra rutiner underlättar arbetet kan vi hjälpa dem att spara pengar", säger Jan Carlzon, som var vd och koncernchef på SAS mellan åren 1981 och 1993.

Andra sajter som erbjudande liknande tjänster är flyghjalp.se, refundflight.se och flygforsening.se.

Affärsmodellen bygger vanligtvis på att sajterna tar cirka 30 procent av ersättningen vid genomfört uppdrag.

Ifdelayed omsatte cirka 5,2 miljoner kronor under 2016 med en förlust på 1,2 miljoner kronor.

Läs fler artiklar
LÄS MER