Sök

H&M lanserar sitt budgetmärke på Alibabas webbplats Tmall

H&MAlibabae-handel

FOTO: TT

Direkt / Breakit

Direkt / Breakit

H&M lanserade sitt budgetmärke på Alibabas webbplats Tmall på onsdagen i syfte att försöka hantera konkurrensen i Kina.

Bolaget har redan lanserat sitt märke "Monki" på Tmall, och från och med i dag går det även att handla kläder från bolagets budgetmärke på plattformen.

Det är första gången H&M säljer sitt budgetmärke via en tredje part. Genom att erbjuda försäljning via Tmall, kan de upprätthålla konkurrensen mot sina största rivaler.

H&M lanserade sin egna oberoende webbutik i Kina 2014, men Kinas e-handelsmarknad domineras av virtuella shoppingcenter, som Alibabas Tmall och Taobao, vilket gjorde det svårt för H&M att nå kunderna.

H&Ms chef i Kina, Margnus Olsson, sade i en intervju till Reuters att bolaget måste finnas på plattformar där de flesta kunderna befinner sig. Vidare, nämner han även att skillnaden i pris att ha en internetbutik på Tmall är väldigt liten i jämförelse med den oberoende internetbutiken bolaget redan har i Kina.

Försäljningen har minskat de senaste åren efter att bolaget haft svårigheter i att anpassa sig till skiftet mot en mer internetbaserad försäljning. Bolaget ser att tillväxten i framtiden främst kommer komma från nya marknader som exempelvis Kina, även om den största försäljningen fortfarande sker i Europa.

Läs mer